Ingezonden tips

Ingezonden door: Bert van Eck [lid VMBC ’t Anker] 

Enkele jaren geleden heeft Bert van Eck een Informatiemap Scheepsmodelbouw samengesteld.
De map is allereerst bedoeld om mensen wegwijs te maken op het gebied van
de scheepsmodelbouw  en om de mensen over de drempel om te bouwen te krijgen. Deze informatie is via de link hieronder te openen [klik links] of te downloaden [klik rechts, opslaan als]. Het bestand is in PDF formaat, dus een Reader is vereist.
Informatiemap Scheepsmodelbouw

 

Ingezonden door: Jan Lingen Webmaster Scalemodel-Shipyard


Als je een kunststof ruit in een paneel o.i.d. lijmt met secondelijm (of andere lijm) kan het gebeuren dat je een witte waas op je ruit krijgt,
welke bijna niet te verwijderen is, dan moet je thinner gebruiken .
Een beetje thinner op een wattenstaafje en je kan de ruit hiermee schoon poetsen, wel daarna met een niet pluizende doek droog wrijven .
Als het niet in een keer lukt gewoon nog een keer proberen .
Probeer eerst van te voren op een proefstukje (afval) of de thinner het materiaal niet aantast of beschadigd.

 

Ingezonden door: Tom Boere [lid VMBC ’t Anker]

Een klein schuurmachientje: nl. de Oral B.

Ingezonden door: Henk Modderman, Leiderdorp


Hier een aantal aanwijzingen om de bekende valkuilen te vermijden
en om het modelvaren te vergemakkelijken en te veraangenamen.
01 Zorg dat je in het bezit bent van minimaal 3 kristalsets zodat
je gemakkelijker met meerdere personen tegelijk kan gaan varen.
02 Merk je kristalsets goed zodat je aan de waterkant gemakkelijk van
kristallen kan wisselen zonder je wild te zoeken wat nou bij wat
hoort. Een kleurtje wil vaak een erg handig hulpmiddel zijn!
03 Maak met behulp van een dun draadje garen of nylondraad een lusje
aan je kristallen, dan zijn ze erg handig te verwisselen als dat
onverhoopt nodig is.
04 Zet nooit zomaar je zender aan zonder vooraf overleg met de
wedstrijdleiding of met de rest van de zeilers, je kan er
anderman’s wedstrijd grondig mee verpesten, ik heb het al (te)
vaak meegemaakt. Dus ook niet om /‘even de boel te testen/‘ als
anderen varen, dat wordt niet gewaardeerd, wacht dan liever even
tot de wedstrijd klaar is.
05 Bij de meeste clubs is er een frequentiebord aanwezig. Pak altijd
eerst de juiste knijper van het bord en bevestig die aan je zender
voordat je je zender aanzet, dat voorkomt een hoop ergernis!
06 Het is zondermeer verstandig om een zogenaamd ‘/stormtuig/‘ bij je
te hebben. Als het onverwacht veel harder gaat waaien is het erg
fijn als je een wat lager tuig op je boot kan zetten zodat je toch
nog door kan varen en niet naar huis hoeft.
07 Ga je meedoen met een vaar-evenement zorg dan dat je op tijd
aanwezig bent zodat je voldoende tijd hebt om je boot op te tuigen
en in orde te maken. Je hebt dan ook nog gelegenheid om je
zeilboot goed te trimmen!
08 Vaak is het handig (/en soms ook verplicht/) om je vooraf op te
geven bij evenementen en dan meteen je frequentie door te geven,
dat scheelt een hoop geharrewar aan de waterkant.
09 De meest belangrijke en erg voor de hand liggende tip is om water
in de boot te vermijden, dit kan leiden tot problemen met de
electronica aan boord.
10 Een tube siliconenvet en een ontwatering spray zijn onontbeerlijk
in de gereedschapset. Geef de electronica regelmatig even een
spray beurt.
11 Mocht je apparatuur op een of andere manier nat zijn geworden kun
je het volgende doen:
* Voeding direct uitschakelen, evt. accu’s verwijderen
* Het betreffende onderdeel zo ver mogelijk uit elkaar
schroeven en uitspoelen met gedestilleerd water of eventueel
kraanwater. Dit om het zuur weg te spoelen (water bevat
namelijk zuur), want dit zuur tast de contactpunten aan.
* Onderdelen 24 uur op de verwarming leggen en vervolgens de
boel in elkaar zetten en weer vrolijk verder zeilen.
12 Het is er belangrijk om altijd
eerst de zender aan te zetten en
dan pas de ontvanger in je boot. Dit is belangrijk omdat anders
je servo’s ‘/op hol/‘ kunnen slaan vanwege storing van elders. Ze
kunnen dan voorgoed stuk gaan als je pech hebt! Als je eigen
zender al aan is ‘ziet’ je ontvanger die dus gelijk en zal er
niets gebeuren …
13 Schakel altijd
eerst de ontvanger van je boot uit en dan pas
je zender. Dit is een logisch gevolg van de reden die in het
voorgaande punt is genoemd.
14 Heb je storing in je boot kijk dan eerst eens of je niet te dicht
bij een andere zender staat, die zenders kunnen elkaar nog weleens
storen zo dichtbij. Loop een stukje van elkaar vandaan en kijk nog
eens, vaak is dit al voldoende om de storing op te lossen.
15 Leg
nooit zomaar je zender op de grond als je even aan je boot
moet prutsen ofzo. Een andere rc-schipper kan er zomaar op gaan
staan of er over struikelen als je even pech hebt want die loopt
meestal alleen maar op zijn eigen boot te letten. Gebruik bij
voorkeur een draagband aan je zender zodat je je handen vrij hebt
om je boot in het water te zetten of uit het water te halen enzo.
16 Zet ook je
bootstandaard niet zomaar op de steiger, anderen
hebben dat vaak niet in de gaten en vertrappen hem zonder dat ze
er erg in hebben. Ik heb dat al redelijk vaak gezien!
17 Ga bij voorkeur even wat meer naar achteren staan als je wat aan
je boot moet doen en houdt de loop langs de waterkant zoveel
mogelijk vrij. Voor je er erg in hebt ligt er iemand over je heen
te spartelen!
18 Leg een tissue onder in je boot om het vocht op te vangen, gewoon
elke keer vervangen na het varen.
19 Een goeie plek om je ontvanger in de boot te plaatsen, zodat hij
niet of nauwelijks nat kan worden, is om hem onder het dek te
plakken. Het makkelijkste is om dit met zelfklevend klittenband te
doen.
20 Neem altijd voldoende reserve batterijen mee als je gaat varen.
Houdt er goed rekening mee dat accu’s bij koud weer een heel stuk
korter meegaan!
21 Gooi een zeilboot nooit vanaf een hoogte in het water, de kiel
gaat namelijk gewoon door naar beneden tot op de bodem als je pech
hebt.
22 Maak altijd direct na het varen je boot even schoon, als het vuil
opdroogt krijg je het er later veel moeilijker af. Neem dus altijd
een ‘poetsdoek’ mee naar de waterkant!
23 Haal de spanning van je vallen en schoten af, zeker als die nat
zijn want thuis krimpen die weer en zo ontstaat er een ongewenste
spanning op je zeilen. Onderschat die krachten niet, er kan zomaar
ineens iets knappen!
24 Zet dekluiken etc. thuis open zodat je boot uit kan wasemen, er
kan zomaar schimmel of erger nog rot ontstaan als je de boel
afsluit. Goed ventileren is dus erg belangrijk, ook voor de
electronica!
25 Zet je boot zo nu en dan in de (auto)was, dan blijft hij veel
mooier en is gemakkelijker te reinigen.
26 Als je je (zeil)boot op zijn standaard neerzet, let dan even op
waar de wind vandaan komt, hij kan gemakkelijk omwaaien en
beschadigen. Een zeilboot zet je bij voorkeur met zijn neus in de
wind met de zeilen los.
27 Ga bij voorkeur aan lager-wal varen, als je boot het dan
onverhoopt niet meer doet drijft hij naar je toe ipv van je af.
28. Gebruik bij voorkeur penlights van 1.5v, als je 1.2v gebruikt kan
je beter een houder voor 5 stuks gebruiken.
28 Gebruik bij voorkeur penlights van 1.5v, als je 1.2v gebruikt kan
je beter een houder voor 5 stuks gebruiken.
29 Leg nooit zomaar al je spullen open en bloot aan de waterkant, die
kunnen dan gemakkelijk ‘zoek’ raken. Beter is het om een
afsluitbare doos of kist te gebruiken en die steeds goed te sluiten.
30 Neem ook altijd iets van regenkleding mee en evt. wat plastic
zakken om je spullen te beschermen als het onverhoopt toch gaat
regenen. Ook een hoes voor om je zender kan heel veel narigheid en
waterschade voorkomen.
31 Heb je geen hoes dan kan je ook evt. een plastic tasje o.i.d.
gebruiken. Maak dan een heel klein gaatje in de bodem van die tas
om je antenne door te steken, stop je zender in de tas en voila,
een beschermhoes!

Scroll Up