White Star – Nils Jelsma

Je bent hier:
← All Topics

Nostalgie.

Na enkele weken niet met modelbouw bezig geweest te zijn vanwege een interne verhuizing van de werf pak ik eindelijk weer wat op. Tijdens de verhuizing kwam ik een bootje tegen dat ik in een heel ver verleden gebouwd heb (de eerste voorzichtige schreden op het pad der scheepsmodelbouw). Als ik haar zo aanzag en in mijn handen had kwam er toch een zekere vorm van schaamte over mee heen. Ze keek me zielig en verwaarloosd aan met een hulpeloze maar ook vragende blik op haar kajuit …..

Aangezien ik alles toch opgeruimd had en de grotere projecten op de plank stonden heb ik haar plechtig beloofd er wat aan te gaan doen.

 

Stoffig, met geknakte en misvormde hengels, ontbrekende schoefas en motor ……. Genoeg te doen dus!

Voor de ‘kenners’, dit is de White Star van Billing Boats. Een PS romp met houten opbouw. Het plan is als volgt:

  • Verwijderen van alle verf van de romp en opnieuw in de lak zetten
  • Opbouw maken van polystyreen
  • Schroefas, motor, roer en bediening installeren
  • Verlichting en radar toevoegen

Na het uitspreken van bemoedigende woorden naar haar (het komt allemaal goed, de eerste keer deed het ook toch geen pijn ☺, ik zal je echt niet op Marktplaats zetten, e.d.) korrel 180 gepakt en aan de slag gegaan met de romp.

Een paar onvolmaaktheden ontdekt:

Blijkbaar vroeger een lijm gebruikt die die reageert met PS Piercing ???

 

Na korrel 180, 240, 400 en 600 voor de eerste keer in de primer gezet (roer-as houder en schoef-as eerst geplaatst).

En vers gespoten met motor en servo geïnstalleerd en een nieuwe standaard.

Deel 2

Ik was geëindigd met een vers gespoten romp en de geïnstalleerde ‘hardware’. Het oude houten dek zat er nog op. Daar dit behoorlijk beschadigd was en in het middel ingezakt is het dek vervangen door een PS variant die op verschillende punten ondersteund wordt om dit inzakken tegen te gaan.

Op basis van de oude houten opbouw worden alle nieuwe onderdelen gemaakt. Voorzichtig te werk gaan met het loshalen van deze delen om ze over te kunnen nemen op PS plaat.

En ziet het uittekenen van de nieuwe onderdelen eruit. Voorzichtig uitsnijden en stukje bij beetje inpassen in de nieuwe opbouw.
Deel van de opbouw, zoveel mogelijk gebruik maken van de vorm van het dek om alles goed uit te lijnen.

Zoals te zien op het achterdek is er al een nieuwe stoel gemonteerd voor de ervaren zee visser. Ik heb de stoel getekend in een 3D tekenprogramma op basis van een afbeelding van internet. Zo ziet dat er dan uit:

Ook alle raamlijsten opnieuw getekend en geprint:

De opbouw komt langzaam maar zeker verder in elkaar.

Deze dame dacht al gebruik te kunnen maken van het schip! Snel van de werf gestuurd aangezien ze nog aangekleed moet worden …..

De oude opbouw steeds verder ontleed.

En dit is het resultaat tot zover, de opbouw is klaar om gespoten te worden. Er rest nog veel aankleding zoals verlichting, mast, ramen e.d..

Weer die meid erop! Nu heeft ze d’r vriendje ook meegenomen …..

Deel 3

De mast die bij de White Star hoorde was al een tijd verloren gegaan, wat ik er nog van weet is dat die in ieder geval van licht kunststof was en ook deels gesneuveld. Nu ervoor gekozen om hem toch iets degelijker te maken en ook gelijk geschikt voor extra verlichting en een draaiende radar.

Van 3mm holle messing buis de nieuwe mast opgebouwd, het voordeel is dat ik de bedrading van de twee schijnwerpers, de radar en een toplicht zo mooi kan wegwerken.

Bij de oude versie ontbrak ook de inrichting van de kajuit, zat ook niet in de bouwdoos en was blijkbaar nooit bedoelt. Nu dan maar gelijk goed aanpakken en dit ook maken. De printer maakt inmiddels overuren met alle nieuwe ontwerpen. Zo heb ik een keukenblok gemaakt, een bankstel, dressoir, tafel, laptop, vaas, borden en bekers en een fotolijst.

De eerste paar onderdelen:

Het dressoir vers uit de printer:

Alle losse onderdelen beschilderen en indien nodig beplakken

En als alle verf droog is kan alles bij elkaar gezet worden, best gezellig zo!

De afwas moet alleen nog gedaan worden.

Niet alles wordt met nieuwe technieken gedaan, het ouderwetse ‘knutselwerk’ is ook altijd erg leuk. Zo heb ik de kussen op de bak gemaakt van een oud T-shirt.

Reep stof knippen en de zijkanten dichtmaken met een nietje.

Binnenstebuiten vouwen

Iets vullen met een reepje stof, omslaan en dichtplakken met secondelijm.

Deel 4

Langzaam aan komt toch wel een heel leuk deel van de bouw eraan, het geheel opbouwen en uitrusten met alle losse onderdelen zodat het een geheel wordt.
De opbouw is geheel gespoten in witte glazende verf
Op het originele model zaten er stickers op de zijkant, die zijn natuurlijk verloren gegaan. Dus aan de slag gegaan met 1mm PS en de vorm min of meer nagemaakt. Als detail hierin dunne sluiven gefreesd. Na het spuiten deze erop geplakt. Dit ‘breekt’ het grote witte vlak mooi en geeft wat extra stoers aan het uiterlijk.
De originele railingstandaards had ik voorlopig opzij gelegd, links zoals ze eraf kwamen (het verbrande komt door de brander om de railing eraf te krijgen die met secondelijm vastgeplakt was). Rechts helemaal schoongemaakt en geschuurd.
Alle railing ‘hufterproof’ vastgezet, alles uit 1 stuk (het horizontale deel boven en onder) en vastgesoldeerd. Dat zou nergens meer heen moeten gaan! Ook het dek in wit gespoten.
De hengels voor achterop maak ik uit messing om deze ook stevig te maken, om deze taps toe te laten lopen eerst een stukje rond 3mm, hier een stuk 2mm aan solderen en eindigen met 1,5mm. Vervolgens uit dun messing draad de oogjes gemaakt. Dit schip had origineel maar 1 hengel achterop, ik breidt dit uit naar 5. 1 bij de stoel en nog 4 achter op in een rek.

De losse onderdelen en het solderen van de losse componenten.

Zwart gelakt en met molen erop.

Standaard voor de hengel bij de stoel.

De standaard voor 4 hengels achterop.

En zo ziet het er voorlopig achterop uit. Stoel geverfd en een afgewerkte hengel.

Verder met de bedrading in de kajuit. De mast is voorzien van een radar, toplicht en twee schijnwerpers. De messing mast staat geschakeld op de +, het toplicht is vast aan zoals ook de radar. De schijnwerpers kunnen via een module aan en uit geschakeld worden. Aan de beide zijkanten van de kajuit is extra verlichting aangebracht (ook aan en uit te schakelen) en aan de voorzijde ook nog een schijnwerper. Deze ‘spaghetti’ is inmiddels allemaal aan elkaar gesoldeerd en werkt naar behoren.
Inmiddels ziet het geheel er zo uit.
Nog wat plaatjes in het donker.
De voltooiing nadert, zo moet ik de ramen er nog inzetten en het geheel nog verder afwerken met o.a. ladder, anker en dat soort attributen.
Deel 5
De afgelopen week bezig geweest de laatste onderdelen te maken en alle detaillering aan te brengen.

De bolders in losse onderdelen en gesoldeerd.

Op het achterschip is een rek gemaakt voor de 4 extra hengels, tijdens het varen (en natuurlijk vervoeren van het schip) steken deze uit, dus twee standaards gemaakt waar de extra hengels op geplaatst kunnen worden.

Gespoten en achter de kajuit bevestigd.

En met de hengels erop.

De grote hengels aan de zijkant van de kajuit gemaakt uit messing en bij een grote hengel hoort natuurlijk een grote molen ☺

Het instrumentenpaneel bovenop.

Nieuwe reddingsboeien.

En voor het bijvullen van diesel, vers water, en ……

Dus ze is af! Naam erop en thuishaven (Odense in Denemarken).

Op naar het volgende project!