Gry Maritha – Nils Jelsma

Je bent hier:
← All Topics

 

Twee jaar geleden heb ik het bouwpakket van de Gry Maritha gekocht. Dit is een vrachtschip dat vaart voor bevoorrading tussen de eilanden en zuid Engeland. Dit model van ‘Model Slipway’ is uitgerust met een polyester romp en een uitgebreid assortiment metaal beslag. De dekken en opbouw wordt gemaakt van polystyreen plaat.
Wat mij met name aansprak in het model is de mogelijkheid om meerdere functies toe te passen, zoals dekluiken die open en dicht kunnen, een kraan en een zijluik. Een deel van het schip en functies heb ik in de loop der tijd al gebouwd, maar door andere projecten is ze op de plank terecht gekomen. Dus …. Hoog tijd om weer op te pakken! Na een eerste grondige inspectie was ik toch niet tevreden over wat ik gemaakt had dus, opbouw dekken en de rest de vuilbak in en opnieuw beginnen! In de romp was al wel alle aandrijving, besturing en elektronica aangelegd, dus dat blijft gewoon. Uit de inspectie bleek tevens dat de romp iets getordeerd was, dit was al zo toen ik het pakket kreeg, maar toen niet veel aandacht aan besteedt. Dus nu wel goed aanpakken!
Door de horizontale liggers in de romp tegen elkaar in te bewegen trekt te romp weer recht, dus een houten frame gemaakt die zorgt dat de romp in deze stand blijft staan. De afmeting van dit frame is gelijk ook de grootte van het ruim.
Nieuw dek met de afgetekende openingen voor ruim en kraan.
Om het geheel ‘gestructureerd’ aan te pakken ben ik voor aan de boeg begonnen met het opbouwen. De verstevigingen rond de boeg had ik al eerder geplaatst en komen door de keuring, dus die blijven lekker zitten. Tevens de basis voor de ankerlier. Wel een nieuw dek gemaakt voor de stuurhut . De twee luchthappers/ontluchters zijn 3D getekend en geprint, evenals de trap naar de stuurhut.
Ook het stuurhuis was in de kliko beland, dus die ook opnieuw opbouwen, hierbij de aansluiting aan de voorzijde van het dek goed in de gaten houden aangezien dat mooi moet aansluiten.
Om het origineel zo dicht mogelijk te benaderen worden aan de voorzijde en rond het stuurhuis ook diverse leidingen en regenpijpen aangelegd. Dit wordt gemaakt van 2mm rond messing pijp, ondersteund met kleine geprinte houders. Aangezien het stuurhuis ook afneembaar moet blijven, is de regenpijp in twee delen gemaakt. De aansluiting is een soort flens.
Het stuurhuis verder opgebouwd met geprinte raamlijsten. Tevens de kist rond de aan/uit schakelaar opnieuw gemaakt.
Langzaamaan krijgt alles vorm.
In het stuurhuis komt natuurlijk de bediening voor de kapitein, deze gelijk maar in kleur gespoten en aangekleed met wat kleurenprintjes.
Verder op het achterdek, hier bevinden zich alle kasten met hulpmiddelen voor een eventuele brand aan boord. Dit is deels handgemaakt en deels geprint. De drie linker kasten opgebouwd uit PS en aangekleed met scharnieren en dergelijke. De rechter twee geprint, eentje voor de brandblusser en de andere met het ‘fire plan’. Dit wordt in fel rood gespoten.
Het voordek aangekleed met ankerlier en touwhouders.
Het dek achter het stuurhuis met de in kleur gespoten brand kasten.
Verder met de opbouw bovenop het stuurhuis, de mast is hier natuurlijk een belangrijk onderdeel, wat de nodige tijd heeft gekost om het te krijgen zoals ik zelf wil. Op de mast zitten naast de nodige verlichting ook twee radars en de bescherm kooien om naar boven te klimmen. Onder een overzicht van de afgekeurde versies. Van links naar rechts: De eerste versie van enige tijd geleden in kunststof Versie messing 1 Versie messing 2 Versie messing 3. Alles afgekeurd, maar wel een goede leerschool voor de uiteindelijke versie 4!
Versie 4: Messing pijp Ø6mm met daarin een pijp Ø5mm gesoldeerd. Alle benodigde openingen voor bevestiging van de onderdelen en doorvoer van de draden zijn er in geboord.
De dwarshouders voor verlichting gemaakt uit Ø 2.5mm holle buis met bedrading erdoor. De mast zelf komt op de + te staan, het schakelen van de lampen gaat via de -. Doordat de mast van messing is heb je dan dus alleen de doorvoer van de – draden nodig. Het + pootje van de led wordt aan de mast zelf gesoldeerd.
Door met de ronde veiligheidskooien, om een zo mooi mogelijke ronde vorm te krijgen zag ik onlangs deze werkwijze, de cirkel moet 22mm zijn, dus neem een pijp met kleinere diameter (in dit geval 12mm) gaatje erin voor een goede grip en dan het messing rond de pijp draaien.
Uiteindelijk krijg je dan een spiraal met een mooie ronde vorm.
Lampenkappen gemaakt met de printer en gebruik gemaakt van een heldere vloeistof.
Led vastsolderen aan de mast en zwarte draad en de lampenkap erop.
Niet slecht!
De kooien vastsolderen aan de mast.
En de dwarsverbindingen met de lampen eraan.
Na een paar dagen en avonden priegelen is dit het eindresultaat. Tevreden ermee dus versie 5 is niet nodig
En voorlopig staat ze er zo bij.
Deel 2
Ondanks de grote hoeveelheid tijd die je zou moeten hebben, is de bouwtijd gelimiteerd, of gaat de bouw niet zo snel als je zou willen ☺. Toch zit er wel enige voortgang in de bouw. Deze bouwdoos is voorzien van een zeer uitgebreide hoeveelheid beslag, dit beslag is gemaakt van wit metaal wat het voordeel heeft dat het mooi gedetailleerd is maar daarnaast ook erg buigzaam en helaas niet te solderen. Ik zal dus bij sommige onderdelen geen gebruik maken van het geleverde beslag maar dit namaken van messing of via 3d print.

Een onderdeel dat ik wel ga gebruiken is de schijnwerper op het dak van de stuurhut, hieronder de onderdelen. In het staande gedeelte een gat geboord voor de draad doorvoer. De kap heb ik wel getekend en geprint aangezien de bijgeleverde geen uitholling had voor de lamp.

In elkaar en gespoten.
De stuurhut is inmiddels ook klaar om gespoten te worden, de binnenzijde wordt groen en de buitenzijde wit.
Om de reling op het dak van de stuurhut goed uit te lijnen een mal gemaakt om de messing liggers te buigen.
Op het gespoten dak ziet het er dan zo uit. Alleen de bovenste ligger nog maken.
Aan de zijkanten van de stuurhut en op andere plekken op het schip zorgen TL bakken voor verlichting. Om dit na te maken een tekening gemaakt van een TL bak met 5 uitsparingen. Deze uitsparingen zijn op maat gemaakt voor led lampjes van de favoriete Chinees, duurt even maar dan heb je ook wat! De lampjes zijn 3mm breed en 1,8mm dik. Mooie kleine maat dus om weg te werken. De TL bakken geprint en meerdere malen in de zilver metallic verf gezet om doorschijnen te voorkomen.  Zo ziet de TL balk eruit. 2 soorten gemaakt, een met 5 uitsparingen en een kleinere met 3 uitsparingen.
De stuurhut gespoten en van binnen nog wat aangekleed met een deur naar het achterverblijf en een kaart van de waterwegen. Aan de voorzijde de TL bakken met 3 uitsparingen en aan de zijkant en achterzijde de langere met 5 uitsparingen. Middels weerstandjes de spanning verlaagd om het niet te fel te laten zijn.
De roeren waren ook nog een aandachtspunt, zoals eerder gezegd is al het beslag van wit metaal, de roeren dus ook. Als er iets tegenaan komt verbuigt het al, niet iets wat je graag wilt! De roeren nieuw opgebouwd uit messing plaat en een massieve 4mm staaf. Dit alles aan elkaar gesoldeerd en afgevuld met Stabilit.
Het volgende grote project is de kraan. Deze moet draaiend worden, de mast moet omhoog en omlaag kunnen gaan en er komt een lier op voor de kraanhaak.

Eerst beginnen met de basis, het idee is om de motor voor het draaien in de basis te verwerken, hiertoe moest er wel een uitstulping in de basis gemaakt worden. Hier valt de vertragingsmotor in met daarop een tandwiel.

Geprint en voorzien van motor.

Een lager valt in de basis voor een soepele draaing.
Verder met de opbouw, het draaiplateau ook getekend en geprint. Op dit plateau ook plaats voor een vertragingsmotor die voor de hef functie om gaan zorgen. Middels een hevel zorgt dit ervoor dat de mast omhoog en omlaag kan bewegen. In het midden komt een holle messing staaf van 5mm waar alle bedrading door gevoerd zal worden.
Deels opgebouwd met extra versteviging aan de binnenzijde.
Het begin van de mast, ook hier weer extra lengte en dwars verstevigingen.
De onderdelen van de lier die bovenop de mast komt te staan. Het frame wordt gemaakt van messing. De trommel komt grotendeels om de motor heen.
Het geheel opgebouwd, zichtbaar is de M3 draad van de vertragingsmotor die de hef functie verzorgt, het zwarte blokje erachter is de eindstop voor het hoogste punt. Bovenop de cabine een schijnwerper.
De mast opgebouwd en klaar om te spuiten
Gespoten en in elkaar gezet.
Deel 3
De afgelopen maanden heeft de bouw in het teken gestaan van de meeste technische onderdelen van dit schip. In de eerste opzet had ik de dekluiken schuifbaar gemaakt, dit heb ik wel eens laten zien aan de waterkant (heeeeeeeel lang geleden …☺) maar de wens was om dit toch als het originele schip te doen, dus met scharnierende luiken. Met behulp van veren op bepaalde plekken is dit zo goed als gelukt. Allereerst de frames voor de luiken maken, hiervoor heb ik een houten mal gemaakt om beide kanten gelijk uit te lijnen. Stroken gezaagd uit een plaat 0.5 messing en alle delen aan elkaar gesoldeerd.
De twee delen middels een scharnierpunt aan elkaar bevestigd.
Daarna begonnen aan de staanders om het luik te laten scharnieren.
Test opstelling.
De luiken lopen op rails door middel van een roller, dus de bevestigingen van de rollers gemaakt en aan elkaar gesoldeerd.
Zoals te zien staan de rollers van het achterste luik meer naar buiten zodat ze netjes in elkaar vallen in gesloten toestand.
Het systeem werkt dusdanig dat met veren een tegendruk wordt opgewekt als de luiken opengetrokken worden. De motor onder is met een draad verbonden aan het uiteinde van het luik en trek het geheel naar zich toe, door het scharnierpunt in het midden van de luiken wordt de knik gevormd. Als de luiken openstaan wordt door de veren tegendruk opgewekt op twee punten zodat als het draad weer gevierd wordt de luiken netjes dichtvallen.
Het volgende deel van de bouw was het maken van het zijluik, ook hiervoor van messing staanders gemaakt en het luik, dit zal uiteindelijk aan de buitenzijde bekleed worden met een dun laagje PS om een mooie afwerking te krijgen. Met behulp van 3d tekenen en printen de waterkering aan de binnenzijde gemaakt en bevestigd. Aan de binnenzijde van het luik bevindt zich het contra gedeelte, zodat dit netjes in elkaar past.
Het luik wordt geopend door middel van een vertragingsmotor met lange as en 3mm draad, met een messing holle buis met een moer erop wordt de opwaardse en neerwaardse beweging gecreëerd.
Het luik volledig in elkaar gezet  met buitenkant van PS en aan de binnenzijde de versteviging van een messing frame.
Alles netjes uitlijnen op het schip. Aan de achterzijde bij de vertragingsmotor zijn twee eindstoppen gemonteerd voor compleet gesloten en compleet geopende stand.
De volgende uitdaging was het maken van de lift aan de binnenzijde van het zijluik, deze lift is speciaal gemaakt voor het lossen van klein stukgoed op de kade. Vanuit het hoodruim kunnen goederen op de lift gezet worden, die dan omhoog gaat en naar buiten draait zodat de goederen op de kade eraf genomen kunnen worden.

Begonnen met het geleide deel voor de opwaardse en neerwaardse beweging.

Het begin van het bewegende deel.
Op de achtergrond het gevorderde bewegende deel met in het middel een messing buis met m3 moer aan de onderzijde en aan de rechterzijde het draaipunt voor het plateau. Het plateau op de voorgrond met een messing buis die weer in het frame past.
En zo ziet het er uit als het allemaal in elkaar gezet is, geheel aan de onderzijde de vertragingsmotor met lange as die de ‘kar’ omhoog en omlaag beweegt, op de achtergrond een eindstop voor de kar.
Het draaiplateau wordt aangestuurd door een vertragingsmotor met wormwiel, deze zorgt voor de draaiing naar buiten en binnen.
Voor de rest ook nog bezig geweest met de dekhuizen op het achterschip, deze voorzien van deuren die open gezet kunnen worden, in gesloten toestand is er een klein magneetje die zorgt dat de deuren gesloten blijven. Tevens TL bakken (zie ook vorig bouwverslag) aan weerzijden gemonteerd en de binnenzijde van de huizen voorzien van wat extra detaillering in de vorm van buizen, afsluiters, jerrycans en een groot olievat.
Tevens nog wat foto’s in het donker.
 
 
 
En hoe ziet alles er dan uit in bewegende beelden?
Deel 4
Na veel bouwtijd weer een update van de vorderingen. Op de website staat al een tijdje een filmpje van de davit met reddingsboot. De reddingsboot moet nog verder ontworpen en geprint worden, maar de opzet is er. Om deze ook daadwerkelijk te laten varen heb ik een goedkoop klein bootje uit China gehaald, de electronica kan dan hiervoor gebruikt worden. Maar dit is nog een project voor in de toekomst.

Om de Davit te maken had ik nog een rechthoekig stuk messing liggen dat ik op de zaagtafel op de juiste maat gezaagd heb. Om de open zijkanten dicht te maken kon ik mooi het overgebleven deel dat overbleef bij het zagen gebruiken.

Dicht gesoldeerd en netjes geschuurd.
Op de soldeersteen de omtrek neergelegd en alles goed vast gesoldeerd.
Ook de poten op dezelfde manier gemaakt.
De opstelling op het dek met de vertragingsmotor met wormwiel voor het op en neer bewegen, deze is uiteindelijk onder het dek gemonteerd waarbij alleen de worm door het dek heen steekt. Dit zal later afgedekt worden.
Voor het op en neer halen van de reddingsboot ook gebruik gemaakt van een vertragingsmotor met wormwiel, de as ligt op het dek maar wordt afgedekt met een frame waarop ook de reddingsboot rust.
De draaiende as in het frame.
Verder gegaan met afwerking van het achterdek met al het beslag dat erbij geleverd wordt. Dit is, zoals eerder gezegd, van wit metaal en dus heel buigbaar. Voor alle statische delen dus zeer goed te gebruiken en ook gedetailleerd. Alle steunen bevestigd voor het hout op het achterdek – hierop komt de lading te staan zodat het niet gaat schuiven.
De houders voor de afneembare benzine andere tanks die rond het ruim staan. Zoals eerder gezegd is dit een bevoorradingsschip voor de eilanden te zuiden van Engeland, dus er zal ook bevoorrading van brandstoffen moeten zijn.
Én dan al het relingwerk op het achterdek, leuk werk waardoor dit op een echt schip gaat lijken!.
Reling op de ’kont’ en alle bolders en tros rollen.
Twee jaar geleden heb ik de romp gespoten in de kleuren die hiervoor aangegeven werden, een daarvan is het blauw van Humbrol. Doordat ik verschillende aanpassingen op de romp gedaan heb (oa verstevigingen die geborgd worden door schroeven) moest dit natuurlijk helemaal opnieuw gedaan worden. Laat dus nu precies deze blauwe kleur niet meer gemaakt worden …… Dus gezocht naar een alternatief, dit is echter van Tamiya. Gekozen om al het blauw eraf te halen om met een kale romp te beginnen. Ik had gehoopt dat ik de rode onderzijde kon behouden, maar dat was dus ijdele hoop. Na drie dagen schuren al het verf van de romp verwijderd zodat ik weer vanaf de basis kon beginnen. Veel werk maar uiteindelijk geen spijt dat ik dit zo gedaan heb.
Vers in de nieuwe kleuren.
Lekker bouwen vanaf de basis is toch altijd leuk om te doen, dus de zes tanks gemaakt van PS en uitgerust met het bijgeleverde beslag.
Kist aan de stuurboord zijde waaronder de laadpluggen verborgen ziiten.
En nog twee kisten aan de bakboordzijde.
Na het bekijken van de foto’s op internet viel mij op dat op het achterdek overal deze zg. kruiskopen zitten om de lating vast te sjorren, best logisch natuurlijk! Aangezien dit niet bij het beslag zit, deze zelf maar ontworpen en 3D geprint.
Uitgelijnd en vast geplakt op het achterdek. Dit wordt dan gelijk allemaal mooi mee gespoten in de donkergroen dekkleur.
Het laatste onderdeel van dit verslag is de brandblus installatie achter de stuurhut. Sommige delen worden in het beslag aangeleverd, de meerderheid heb ik echter zelf ontworpen. Denk hierbij aan de koppelingen, afsluiters e.d.. Deze (natuurlijk) ontworpen en 3D geprint.
 
Deel 5
Inmiddels ben ik al aangekomen bij het 5e deel van het verslag …. Met de woorden van onze webmaster ‘Nils Jelsma zijn Gry Maritha komt denk ik nooit af. Iedere keer tovert Nils weer iets uit de hoge hoed ’ (positief benaderd) ga je toch achter je oren krabben …… Maar ik ga gewoon gestaag door ☺☺

De afgelopen verslagen stonden met name in het teken van bouwen en het uitdenken en uitwerken van de techniek. Nu komt een leuk gedeelte om het allemaal af te werken, dit betekent dus veel schuren, afplakken, spuiten en dergelijke.

Op het gebied van verven (ik gebruik hoofdzakelijk spuitbussen) ben ik toch wel tegen wat hobbels aangelopen. De bouwbeschrijving geeft voor alle kleuren de spuitbussen van Humbrol aan, nu brengt dat al een uitdaging doordat deze in Nederland slecht te bestellen zijn en ook omdat sommige van deze kleuren niet meer gemaakt worden. Het enige te doen is dus een alternatief zoeken, dat alternatief is te vinden in Tamiya. Hierbij wel goed uitkijken omdat het twee verschillende systemen zijn die met elkaar kunnen reageren ….

Maar eerst nog een foto van de verlichting onder de opbouw, twee tl balken. Dit is op een foto verderop in het verslag beter te zien.

Tijd om alles in de spuitlak te zetten, hierbij ook weer een wijze les geleerd …. Motip Filler werkt prima om kleine onevenheden weg te werken alleen reageert het met de Humbrol spuitlak (en dus niet met de Tamiya lak). Deze foto is gemaakt na dit grote debacle waardoor ik alle onderdelen van het achterdek moest halen, het geheel weer kaal moest schuren, alles weer terug zetten, primen en aflakken. Waarom dan toch voor Humbrol kiezen? Omdat deze kleur het mooiste is (vindt ik) en het heeft een matte finish.
Inmiddels ook de twee dekhuizen op het achterdek in de lak gezet. Deze waren al geheel voorzien van interieur en verlichting binnen en buiten. Ook helemaal achterop verlichting, volgens de informatie twee rode lampen boven elkaar, dus zo maar gemaakt.
Voorzichtig alle vers gespoten onderdelen monteren, de reling had ik op maat gemaakt op het dek, vastgesoldeerd en daarna er weer vanaf genomen om apart te spuiten. Bij het monteren veel tape gebruikt om te voorkomen dat er lijmresten op het dek zouden komen. Alle losse onderdelen zoals de kabelhouders heb ik voorzien van 1mm messing draad waarmee ze aan het dek vastzitten.
Ik probeer zo veel mogelijk ‘modulair’ te bouwen, dus de dekhuizen achter zijn los gespoten en pas daarna gemonteerd op het achterdek, dit geldt ook voor de grote vrachtruimte op het middenschip. Deze wil ik afneembaar houden mocht je later nog iets in de romp willen doen of aanpassen.
Eindelijk heeft ze een naam …..
Op deze foto’s ook de vrachtruimte geplaatst.
Close up van de vrachtruimte met daar omheen de vloeistof tanks. Inmiddels ben ik ook aan het testen geweest met decals zelf printen, op de vloeistof tanks heb ik er al een paar geplaatst maar daar moeten er nog meer op. Om dit goed te doen en om ze ook waterbestendig te laten blijven heb ik speciale vloeistof besteld voor het plaatsen en sealen.
In het vorige verslag heb ik de constructie van de davit laten zien, ik was alleen niet helemaal happy met de techniek en hoe soepel het allemaal liep. Ik liep tegen twee dingen aan, het wormwiel voor de voor- en achterwaardse beweging van de davit kende een kantelpunt waardoor hij ineens een stukje voorwaards ging. Daarnaast liep het neerlaten en ophalen van de boot niet synchroom. Terug naar de tekentafel dus. De voor en achterwaardse beweging heb ik nu via een groot en klein tandwiel onder het dek gemaakt, beter afgewerkt en ook makkelijker een eindstop te monteren. Voor het neerlaten is nu een centrale as boven de reddingsboot gemaakt, hier moet nog aan beide zijden een kleine haspel komen. Voorlopig ziet dit er beter uit, dus verder monteren en testen ……
Het nieuwe tandwiel is hier beter te zien. Tevens de navigatie verlichting aan beide zijden geplaatst en de life rafts.
Tenslotte de laatste foto waarop de tl balken die ik aan het begin aangaf beter te zien zijn. Voor de gehele afwerking heb ik achter de ramen een gang gemaakt met daar verschillende deuren, anders kijk je ook alleen maar op de electronica die daar verstopt is.
Deel 6 [slot]
Na 6 (!) jaar is nu toch echt de periode aangebroken dat dit project afgerond wordt. Alles bij elkaar heb ik ongeveer een kleine 3 jaar daadwerkelijk aan het schip gebouwd. De tijd is nu aangebroken om de laatste ‘puntjes’ op de i te zetten, niet alleen met al het beslag dat geleverd wordt bij het pakket, maar ook met extra toevoegingen zoals dit op het originele schip aanwezig is. Met name afbeeldingen van internet zijn hier behulpzaam bij.

Om alle delen strak te kunnen spuiten komt er veel afplakwerk bij kijken, zo ook bij het voorschip waar de zijkanten buiten en binnenboord in het geel moeten worden gespoten.

Alles strak in de gele lak!
De reddingsboeien worden standaard bijgeleverd bij het beslag, deze wit/rood geschilderd. Om ze op te hangen met de printer een houder gemaakt en een vaak aanwezige lamp. Het oranje touw is maakt van wit draad dat met een spuitbus oranje gemaakt is.
En zo ziet het geheel er uit aan de zijkant van de brug.
Ook de laatste delen van de verschansing gemaakt en gesoldeerd.
Daarna weer het hele proces van afplakken om het brugdek in de mat groene lak te spuiten.
De reddingsvlotten worden bij het pakket aangeleverd in thermovorm, waarbij je de twee helften moet samenvoegen. Om de vlotten toch wat ‘extra’s’ te geven deze bijgeleverde vlotten links laten liggen en nieuwe getekend en geprint. Hierbij het ik over de breedte een rand toegevoegd om de rubberen rand te simuleren die normaal zorgt dat er in de twee helften geen zeewater komt.
Plaatsing op de standaards en toevoeging van decals (deels zelf geprint) en de rubberen rand.
Voorzien van alle decals en de touwen om ze op de houders te fixeren.
De bemanning staat ook al te trappelen om aan het werk te gaan.
Aankleding van het achterdek geeft net wat meer aan het model, dus internet afgestruind naar containers e.d. en een op 20ft container tegengekomen. Na een avondje tekenen en een paar uur printen onderstaand het resultaat. De containers geschilderd en voorzien van decals en van alles en nog wat (stoplichten/afvalcontainers/e.d.).
In de stuurhut moest ook nog een en ander aangesloten worden, veel verlichting dus veel bedrading. Alles zo aangesloten dat er een stekker is die alles verbind met de boot en een extra stekker die het weer verbind met het afneembare dak.
Het dak voorzien van alle beslag en wat extra antennes die volgens de afbeelding van internet op het echte schip staan. De twee witte luchtkokers aan beide zijden zijn helaas niet origineel, maar puur toegevoegd voor de bevestiging van het dak aan het stuurhuis. Aan de onderzijde van deze luchtkokers is een moer bevestigd die in schoefdraad draait en zodoende het dak stevig op zijn plaats houdt.
Bij een werkende davit hoort natuurlijk ook een werkende sloep, om deze bedienbaar te maken voor een ‘Chinese’ optie gegaan. Via Ali een klein speedbootje gekocht met afstandbediening, deze helemaal uit elkaar gehaald voor de motoren en aansturing.
Daarna een nieuwe sloep getekend op basis van de benoodgide maat en hierin gelijk ruimte gemaakt voor de aandrijving.
Motoren geïnstalleerd.
En de rest van de elektronica en de accu aan de binnenzijde. Daarna ook een inleg stuk getekend en geprint om de boel af te dekken en aan te kleden. De elektronica werkt op een kleine accu die gevoed wordt uit de zender. De aansluiting hiervan heb ik verwerkt onder de stuurconsole.
Alles aan elkaar bevestigd, standaard geprint en de boel gespoten.
Voor de davit had ik aan de binnenzijde al een eindstop aangebracht, altijd makkelijk zodat je niet ‘op goed geluk’ de knop loslaat om een functie te stoppen en het risico te lopen om de boel in de soep te laten draaien. Deze eindstop is dus alleen voor de functie om de davit terug te bewegen, voor de buitenwaardse beweging was die eindstop er nog niet. Het is dus een kap die over het scharnier dient te komen.
Na weer achter de computer gekropen te zijn, de printer aan het werk gezet. Een huis gemaakt met een simulatie motor aan de achterzijde en aan de binnezijde een ruimte voor de eindstop. Hiermee dan ook dat probleem opgelost.
Alles op z’n plek ziet het er dan zo uit.
Alle leidingen aangelegd en aangesloten met rubberen slang.
Met verschillende containers en andere zaken op het achterdek heb je natuurlijk ook goede sjorbanden nodig om ze vast te zetten. Op internet gezocht en uitgekomen bij een Duitse modelzaak die deze ge-etste versie aanbiedt. Voorzichting eraf gehaald, gebogen en gesoldeerd met 1mm messing draad over de breedte. Daarna elastiek band van 3mm eraan bevestigd.
Kleine oogjes in het dek bevestigd zodat de sjorband hieraan vastgemaakt kan worden.
Na een zeer geslaagde proefvaart tijdens het snertvaren van zondag 13 maart 2022 wordt dit bouwverslag afgesloten ☺☺.
 
Slot ………….