Nessie – Henk Swijnenburg

Je bent hier:
← All Topics
Ik was op zoek naar een nieuw model om te gaan bouwen. Het liefst een boot waar ik vroeger als scheepswerktuigkundige op had gevaren. Maar helaas tot nog toe geen tekeningen van die schepen gevonden. Maar in Model Boats van 2014 vond ik het monster van Loch Ness.
Even wat achtergrondinformatie.

Het monster van Loch Ness ontstond in 1933, toen meerdere mensen het monster beweerden te hebben gezien. De eersten die met het verhaal kwamen was het echtpaar Spicer, die op 22 juli 1933 het monster meenden te zien. Volgens hun verhaal hadden ze een monster de weg zien oversteken met een beest in zijn bek. Het monster sprong vervolgens in het meer. Het bericht van de twee haalde de voorpagina van de krant, en was daarmee een wereldprimeur. De sage van “Nessie” was geboren.

Later vond ik ook nog, in een Modelwerft van 2016, een ander model .

Nessie – Model Boats
 
Nessie – ModellWerft
Na de artikelen goed bestudeerd te hebben heb ik besloten om zo’n model te gaan bouwen. Eerst opzoek naar materiaal. Het model uit Modellwerft was van Papier-maché gemaakt op een raamwerk van gaas. Maar dat vond ik heel veel werk. Het eerste grijze model uit Model Boats is van XPS gemaakt. Zeg maar heel fijn korrelig Piepschuim. Piepschuim heet officieel EPS. Maar waar vind je dat voor een redelijke prijs? Een pak van 4 platen van 10 cm dik van 50 bij 100 cm was al gauw 60 a 70 euro. Tamelijk duur dus voor een grapje.

Gelukkig hielp mijn dochter me uit de brand.

Daar heb ik de douche verbouwd en daar hebben we dit materiaal gebruikt om de vloer en de buitenmuur te isoleren. Er bleek daar genoeg materiaal over te blijven dat ik mooi kon gebruiken. Dit was 3 en 4 cm dik. Jammer genoeg zat er wel op beide kanten een soort cement laag op. Dus maar begonnen met tekeningen en schetsen maken en kijken hoe het beschikbare materiaal gebruikt kon worden.

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden. Snijden is geen probleem. Dat gaat heel eenvoudig. Bij de tweede bocht moest ik wel wat schipperen met stukken maar uiteindelijk waren alle stukken compleet. Daar na dus alles aan elkaar zien te krijgen. Ik heb maar besloten om dit met twee componenten Epoxy Hars te doen.

Lekker dik op het cement smeren en dan op elkaar zetten met wat gewichten en een dag laten drogen. Alles bleek goed vast te zitten.

Dus dan maar gaan bewerken om de juiste vorm te krijgen. Dat gaat eenvoudig waar het het XPS betrof maar de cement in combinatie met de epoxy Hars was behoorlijk hard en veel moeilijker te bewerken Met de vijl en multitool ging het nog het beste.

De staart als eerste geprobeerd.

Daarna de kop. Ik wilde in de bek iets maken dat op vuur ging lijken en had het idee om de open bek als ruimte voor de lampjes en de elektronica te gaan gebruiken.

Daarom eerst dit materiaal weggehaald en daarna pas de andere zijde erop gelijmd.

Hier zie je nog de bewerking van de rechterzijde van de kop.
Het lijmen van de linkerzijde.
XPS is goed waterbestendig. Maar het XPS is toch wel heel zacht en kwetsbaar. Daarom heb ik ook de buitenzijde van het monster, nadat de vorm klaar was helemaal in de Epoxy gezet. Hierdoor wordt ook de buitenkant hard en is die niet meer zo gevoelig voor beschadigingen maar natuurlijk ook weer moeilijker te bewerken. Aan de zijkanten heb ik wel een stukje van het cement laten zitten. Ik dacht dat geeft later wel weer een mooi huidpatroon als het geschilderd wordt.

Daarna maar eens naar de voortstuwing kijken.

   
In de Duitse (oranje monster) is gebruik gemaakt van PVC pijpen om daar een enkele schroef en een roer in te bouwen. Ik ben daar wel mee aan het experimenteren geweest maar kwam er niet uit. Tenslotte wil je wel dat alles demontabel is en daarom een motor met accu op een plankje gemonteerd en dit in een buis met dima van 125 mm geschoven. Aan de voorzijde is dit natuurlijk af te sluiten met een schroefdop maar daar waar de schroefas naar buiten komt gaat dit niet en moet dit een demontabel afdekdop worden. Schuifmoffen blijken niet te werken. Deze zijn ontworpen om van binnenuit niet te lekken. Ik wil juist van buitenaf geen lekkage naar binnen!

Wel was er via een T-stuk de mogelijkheid om de kop er op te monteren en dan hierdoor de antenne e.d. naar boven te voren en evt. ook een schakelaar in de bek te monteren. Maar v.w. lekkages viel deze optie af.

Dus dan maar de optie van het grijze model n.l. een schakelkast. Maar dat viel niet mee om een geschikte kast te vinden. Groothandels leveren niet aan particulieren was het eerste probleem. Het tweede probleem was dat een schakelkast IP55 (dit betekent Spatwaterdicht). Niet voldoende waterdicht is onder water. Dus in de codering IP gedoken en vond toen uit dat ik een schakelkast IP56 moest hebben. Nog beter zou zijn IP57 of IP58 maar daar was niet aan te komen voor een redelijk prijs en maat. Dus IP56.

Dit was de kleinste maat die ik kon vinden via internet waarin de accu en de twee motoren in paste. De keuze was ondertussen op twee motoren gevallen omdat ik dan geen roer hoefde te bedienen. Ik zag het niet zitten om een waterdichte doorvoering te ontwerpen om het roer te kunnen bedienen via de zijkant van de kast. Via het deksel is geen optie v.w. het verwijderen van het deksel en via de bodem is geen optie v.w. de diepgang van het monster. Een waterdichte schroefas zag ik wel zitten.

En dan komt het testen. Kast dicht met gemonteerde motoren en accu. Dit bleef drijven! Ondanks de ca 2 kg gewicht. Na wat rekenwerk kwam ik er achter dat er ca 4 kg ballast voor nodig was om de kast onder water te krijgen. Dat was de volgend uitdaging. Hoe krijg ik er ca 2 kg lood bij. In de kast was geen optie omdat die al redelijk vol zou zijn als alle elektronica gemonteerd zou zijn.
Dan eerst maar eens een kastje maken waar op de kop gemonteerd kon worden en het kastje natuurlijk wel demontabel moest blijven. Hamerbouten heb ik gemonteerd in de zijkant van de kist om het deksel met kop met vleugelmoeren te kunnen verwijderen. Gelijk diende het volgende probleem zich aan. Hoe krijg ik de kop en ook de andere lijfonderdelen gemonteerd. Ik heb toen besloten om een plankje onder de onderdelen met Epoxyhars aan de onderkant te monteren. Hier tegenaan kon ik dan ook de benodigde ballast monteren.

Simpele ziel die ik was dacht ik dat ik het lood gewoon tegen het plankje aan kon plakken.

 
Maar dit lukte niet. Om te testen hoeveel ik nodig had testte ik dit eerst met de staart. Lood er onder binnen via een netje werkte natuurlijk niet. De staart ging alle kanten op maar bleef niet recht op. Oplossing was om maar eerst weer wat te gaan rekenen en daarna via een beugel die ik aan de onderkant monteerde de berekende hoeveelheid lood er direct tegenaan te monteren. Dit gaf nog geen stabiel drijvende staart. De beugel moest na enkel testen een einde van de staart als een soort kiel onder de staart gemonteerd worden. Nu bleef hij wel rechtop drijven. Weliswaar scheef maar dat werd opgelost door de beugel uit het midden te plaatsen. Daarna pijpjes aluminium genomen de lengte en inhoud berekend en daarna met lood volgegoten.

Dit onder de staart en ruggen gemonteerd en inderdaad het resultaat was bevredigend.

Hier drijft de kop nog zonder ballast in de regenton. Maar na montage van de pijpjes met lood zonk de kop tot op een niveau van ca 3 cm onder water. Drukte ik de kop naar beneden dan bleef er nog voldoende opwaartse kracht over om de kop weer op de goede positie te krijgen. Dat waren dus een paar onverwachte problemen die je in het begin niet voorziet.
Dit zou ongeveer het resultaat moeten zijn in het water. Dus nu verder met de voorstuwing.
Na wat literatuuronderzoek bleek dat 2,4 GHz niet onder water werkt. Wel 40 Mhz maar dat wilde ik eigenlijk niet gebruiken v.w. de beperkingen met kristallen die eventueel door andere schippers ook gebruikt worden.

Bij Quartel kreeg ik het advies om vaarregelaars van Graupner te nemen de NavyV15R. Deze zijn bovendien waterdicht en qua prijs gelijk aan de V40R. Hier bij ook een 2,4GHz ontvanger gekozen uit de luchtvaart waarbij de normale antenne van ca 5 cm vervangen konden worden door 40 cm lange antennes. Deze ontvanger heeft tevens een terugkoppeling naar de zender waardoor de capaciteit van de accu in het monster op de zender zichtbaar is.

Alles ingebouwd incl. een normale schakelaar in de kast. Maar de schakelaar is natuurlijk ook een probleem. Om deze te bereiken moet alles gedemonteerd worden voor aan en uit zetten. En dat wil je natuurlijk niet. Na wat zoekwerk en navragen bleken er niet voor een klein prijsje echte waterdichte schakelaars te vinden en zeker niet kleintjes.

Een goede tip was toen om Reedcontacten te gebruiken. Maar die zijn weer niet voor een groot vermogen geschikt! Dan dus maar via een relais. Relais met een vermogen van ca 15 amp levert ook wel weer wat zoek werk op maar gevonden. Daarna alles snel monteren. Snel ging dat natuurlijk niet. Ik had geen ervaring met Reedcontacten en voordat ik alles werkende had was ik 3 reedcontacten en een week verder.

Maar toen werkte het!

De schakelaar is onder water te bedienen zodat Nessie in het water kan blijven drijven als er niet mee gezwommen (lees gevaren)wordt.

Het gebruikte Relais en reedcontact.
Alles gemonteerd op een printplaat als basis.
De vaarregelaar met dubbele antenne van 40 cm lengte.
Nu nog een doorvoering voor de antenne vinden. Ook deze moest demontabel zijn om de kast te kunnen blijven openen. Hier voor een brandstofslang met een inwendige diameter van ca 3mm gevonden. Na montage blijken de antennes ca 10 cm boven water uit te steken.

Nu alles werkte kon aan het spuiten e.d. begonnen worden. Laatste probleem is de koppeling van de kop, lijfstukken en staart aan elkaar in het water. Dit moet ook nog eens in het water gemonteerd worden. Dit is uitgevoerd met een soort aluminium windhaken. Hierdoor is het ook mogelijk om met drie of vier delen te varen.

Vaarregelaar schroefaskoppeling en antenne doorvoer
Het (werkende) resultaat in de regenton.
En het resultaat in open water!

Henk Swijnenburg