Smit Mersey – Tom Boere

Bijna alle leden van de M@ilLine Vaargroep zijn begonnen met het bouwen van een ASD 3111 in Smit uitvoering. De volgende boten gaan gebouwd worden:

Smit Clyde – Adam
Smit Humber – Matthijs
Smit Mississippi – Ronald
Smit Mersey – Tom
Smit Rhone – Wout

Hieronder volgt een bouwverslag van de Smit Mersey van Tom Boere.

 Het model wordt voorzien van een  schottelaandrijving, werkende lieren, zowel achter als voorop, enz. enz.

Het bouwpakket (want dat is het toch een beetje) bestaat uit een aantal onderdelen:
Romp
Opbouw onderdeel
Opbouw achterwand
Stuurhut
Schroeftunnels (worden niet gebruikt, komt schottelaandrijving onder)
Dekken
Tekeningen
Stickervel

 De ASD 3111 = 31 x 11 mtr dus in schaal 1:50 wordt dit 62 cm lang 22 cm breed en de diepgang zit rond de 10 cm.

Wanneer er een paar tegelijk gebouwd worden, dan koop je ook in het groot in, bijvoorbeeld van de motoren voor de lieren….   Het zijn Buhler motoren 12Volt ca 65 omw/min.

Zo ook een bestellinkie bij Conrad gedaan voor de 5 ASD tugs.
10 motoren, 10 ontstoorsets, 10 kardankoppelingen, 30 inzetstukken 4mm, 10 inzetstukken 3mm (ivm een eventuele tussenas) 25 tandwielen (voor sleeplieren), en 10 sinterbronslagers.

Eerst maar eens een standaard gemaakt, hij zal straks toch ergens op moeten staan.

Vervolgens begonnen met de bovenbouw.

De opbouw begint wat herkenbare vormen aan te nemen.

En het onderwater gedeelte is gereed.

Het bordes naast de stuurhut deur.

En de lichtmast.

De lier welke voorop komt te staan.

Relingwerk bij het bordes.

De trap aan de voorzijde van de opbouw.

En de trap aan de achterzijde.

Al het relingwerk zit erop, mast omhoog en vlag erin.

De binnenkant ook zo goed als gereed.

Tijd voor een proef vaartje.

Tijd om hier en daar wat kleur aan te brengen.

De achterlier in wording.

Het spuitwerk van de opbouw is leuk om te doen, maar dat verrekte afplakken ook altijd.

De opbouw nadert zijn voltooing, op het stuurhutdak is alles aanwezig.

De lier een ander kleurtje.

En dan wordt het nu tijd om aan het dek en de verschansing te beginnen.

Na 3 avonden verschansingsteunen gemaakt te hebben er maar eens een paar op het dek uitgezet en erop gelijmd.

Een paar platen ertegenaan, en dan maar weer aan de steunen, nog maar 12 te gaan… 

 Zo en we zijn al weer wat uurtjes met werken verder….
 

er komt al zicht op hoe het moet gaan worden, ook de bolders staan erop.

ook voorop begint het vorm te krijgen..hier zitten nog een paar knelpuntjes, o.a. de “overgang” van schuin naar recht, en de dubbele bolders….

De bolders voorop beginnen vorm te krijgen.

De klep achterin is gereed.

Een moeilijk stuk zit erin, de overgang naar het voordek, dit heeft wel wat zweetdruppeltjes gekost, en 2 avonden prutsen, in totaal 6 X een poging gedaan en net zo hard weer weggegooid.

Ook de deuren in de zij zitten erin, nu de fenders gaan aanbrengen, hoe daar ga ik eerst maar eens een nachtje over slapen…of 2..

De fender is van rubber, en met het bovenstaande ben ik best tevreden..

en zo gaat hij vastgezet worden, het uiteinde van de fender wordt nog verder afgewerkt…

verschansing is nu rondom bijna klaar, Panamagaten zitten er ook al her en der in, gaatje achterin de verschansing is afgewerkt..

overzicht verschansing achterdek,

overzicht verschansing voordek,

Panamagaten achterdek,

Panamagaten voordek,

en hier dan het gat achterin de verschansing, waar het voor dient ??? op bijna alle ASD’s zit het en bijna allemaal hebben ze het met een luik dicht zitten, je zou er een anker mee boven kunnen halen maar dan niet het dek op..wie het weet mag het zeggen.

Inmiddels zijn de bolders op het voordek gereed.

 

 

 

En de trap naar het voordek.

De verhaalkop welke net naast het gat bij de achterverschansing komt te staan.

 En diverse ontluchters, bolders, etc., de staafjes messing zijn nu om alles in een plankje hout te steken om te spuiten, daarna knip ik ze kort af en wordt alles met pinnen vastgezet op zijn plaats.

Inmiddels heeft mijn vriend Adam hele mooie sleepdraad ogen gedraait, gelijk maar erop gezet, ziet er strak uit, al zeg ik het zelf…

Beide lieren zijn er helemaal klaar voor.

In detail…

Tja en dan begint het toch echt wat te worden, de romp is nu volledig in kleur….

Hier zie je ook de lieren nog even staan, nu maar weer rap verder met het spuiten, afplakken ( wat een kl… job ) en weer spuiten van het dek en de verschansing.

De trap naar het voordek staat..

Binnenzijde verschansing in kleur, geel blijft beroerd dekken.

En de bekende blauw/gele band.

Het dek krijgt zijn aankleding.

Nog een paar te gaan.

De zinkanodes zijn ook aangebracht.

Nu nog de techniek binnenin aansluiten.

Zo en de techniek aan boord begint wat te worden…. 

Alle bedrading krijgt een plek.

De lier van het voordek compleet met regelaar, nog net op de voorgrond zichtbaar.

De winch achter gaat ook draaien…

Dit zijn ze beide nog maar eens aan boord, allebei werkend, met zo’n klein regelaartje ertussen.

Zo en dan is hier het resultaat, hier en daar nog een klein detail, maar voor 99% gereed.

De maiden trip gemaakt met de Mersey in het hol van de leeuw, namenlijk bij de open dag bij Damen te Gorinchem op zaterdag 10 april 2008, en met groot succes, hij vaart super, net als de echte..en dat is een uitspraak van iemand van Damen !!!!

SLOT  ………….

Scroll Up