Walcheren – Danny Bimmel

De Walcheren [ex Smit Frankrijk] door Danny Bimmel.

Op zoek naar informatie over het origineel, kwam ik er al snel achter dat de Smit Nederland nog 6 zusterschepen heeft; Smit Denemarken, Smit Duitsland, Smit Finland, Smit Ierland, Smit Rusland en de Smit Frankrijk. Ik wil een aparte boot maken, maar wel aan de hand van het origineel. Nu lijken ze allemaal op elkaar, maar de Smit Nederland is tegenwoordig in Panama en de Smit Duitsland vaart rond in Venezuela. Om daar foto’s van te krijgen wordt erg lastig, maar de Smit Frankrijk is verkocht aan URS en heet tegenwoordig Walcheren. De Smit Frankrijk is op een andere werf gebouwd dan haar zusterschepen en is ook als laatst gebouwd. Dit betekend dat er een aantal kleine verschillen zijn met haar zusjes en de kleurstelling is ook heel anders. De keuze was toen snel gemaakt, het moet de Walcheren worden.

Na het bestuderen van de bouwbeschrijving viel me meteen het verschil met mijn eerste bouwpakket (de Amsterdam van Artesania Latina) op. Dit model is veel beter gedetailleerd, maar de bouwbeschrijving is een stuk minder dan het fotoverslag van de Amsterdam. Maar dat moet natuurlijk geen probleem zijn.

Als eerst de verstevigingen in de romp gelijmd en daarna het dek gepast, dat paste niet. Ik dacht dat dit kwam door het balkje wat in de breedte in de romp gelijmd moet worden dus heb ik die er weer gelijk uitgehaald. Dat hielp wel iets, maar het dek paste nog steeds niet. Dus de schottelschuurmachine erbij gepakt en voorzichtig wat van het dek afgeschuurd. Na wat schuurwerk paste het dek gelukkig wel.

Volgende stap de aandrijving, dit is niet echt makkelijk moet ik zeggen, want er staat nergens precies aangegeven waar alles moet. Ten eerste kreeg ik problemen met het Becker-roer, maar die waren snel opgelost er stond namelijk net een stukje hierover op het forum. Vervolgens heb ik met behulp van een oude schroef van mijn Amsterdam de assen netjes in het midden van de straalbuizen gezet. Toen alles goed paste de boel vastgelijmd. Daarna bezig geweest met de ondersteuning van de roeren en straalbuizen. Toen kwam ik erachter dat ik een fout had gemaakt; ik heb het bovenste plaatje van de Becker-roeren (waar het asje van de achterste flap invalt) aan de romp vastgeplakt. Hier moet nog een ring tussen, maar die zit bij mij aan de binnenkant van de romp. Het roer zit dan te hoog en raakt de ondersteuning niet.

Nu was het tijd geworden om het dek vast te lijmen en een begin te maken met de opbouw, niet speciaals hier alles staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing. Het is me wel opgevallen dat het onderste raampje van het stuurhuis bij het origineel is dichtgemaakt dus gaan we dat later ook doen.

Tot slot nog de verschansing geplaatst, ik dacht dat ik de verschansing er wel in één keer op kon lijmen maar daar had ik niet genoeg lijmklemmen voor. Dat moet dus in stappen gebeuren. Het is trouwens wel aan te raden om het hout met een plantenspuit vochtig te maken, anders krijg je het er niet op.
Ziehier het resultaat, je hebt wat lijmklemmen nodig maar het werkt perfect.

Ziehier het resultaat van een dag hard werken. Ten eerste de verschansing, die zat er al op, maar ik heb even iets aangepast. De verschansing bestaat uit 5 delen. Deze delen moeten dus op bepaalde punten aan elkaar gezet worden, hiervoor heeft Billing Boats wat hulpstukjes hout bij de kit geddaan. Deze worden aan de achterkant tegen de las gelijmd om de boel te versteviggen. Dat leek mij wat overdreven dus heb ik die hulpstukjes niet gebruikt, maar vandaag heb ik toch de hulpstukjes bij de neus geplaatst. Daar maakt de veschansing namelijk net een bocht en zijn de twee stukken niet netjes tegen elkaar te lijmen, door de hulpstukjes te gebruiken lukt dit wel.

Dan de opbouw, daar moet je even heel goed opletten. Ik had al een tijdje het idee dat er iets niet klopte met de ramen van het stuurhuis. Vandaag zag ik wat er aan de hand was…… De voorste drie grootste ramen (54, 56 en 58 ) kunnen op verschillende manieren vastgelijmd worden. Op het eerste gezicht lijkt het weinig uit te maken, maar de houten rand, van het raam, aan de boven- en onderkant zijn niet even groot! Bij mij zat het middelste raam hoger dan de twee buitenste. Daar moest ik dus wat sloopwerk verrichten, maar gelukkig zit alles nu weer goed.

Ook heb ik de kimkielen geplaatst. Bij de kit zitten spijkertjes om de kimkielen vast te zetten aan de romp. Ik vertouwde dat niet echt dus heb ik wat Fleischmann schroefjes (schroefjes waarmee stukken rails worden vastgeschroefd op de tafel bij modeltreintjes) gebruikt. Als je een beetje voorboord gaat dit prima.

Bij het bedieningspanneel klopt ook iets niet, maar dat is gelukkig niet mijn fout. In dit panneel zit een gat waar een stukje hout (60A) schuin in gezet moet worden. Of dit gat is te groot of het stukje hout is te klein, maar passen doet het niet. Dus heb ik een stukje resthout gebruikt om een nieuw plaatje te maken.

De nummering van de onderdelen van de schoorstenen klopt volgens mij niet helemaal. Alle delen van de rechter schoorsteen hebben nummer 70 en die van de linker 71. Ik heb echter wat onderdelen door elkaar gebruikt omdat dat beter pastte.

Het wordt nu zo langzamerhand tijd om een wat te schilderen, want later wordt dat natuurlijk steeds moeilijker.

Zoals jullie kunnen zien is het hout al van een laagje Simprop spuitplamuur voorzien. Het grootste gedeelte is er weer af geschuurd met de Mouse. Eerst met korrel 240 en vervolgens is het afgewerkt met waterproof schuurpappier (ook met de Mouse). Het hout voelt nu erg glad aan, maar ik ben bang dat nog niet alle nerven helemaal gedicht zijn.
Dan nog even wat aandacht voor de ramen. In de bouwbeschrijving van de Smit Nederland is alleen het middelste raam voorzien van twee “staven”, maar ik heb alle drie de ramen met deze staven uitgerust. Waarom? simpel bij de Walcheren is dat precies hetzelfde.

Aan de binnenkant is ook te zien de het kleinste raampje is dichtgeplakt. Ook hier omdat het bij het origineel ook zo is.

Verder nog even een tip voor de bouwers van de Smit Nederland of één van haar zusjes. Boven de vier deuren, aan de onderkant van de opbouw, moeten messing strips geplaatst worden. Hiervoor heb je één lange strip die je zelf op maat moet maken en moet buigen. Ik ben daar vandaag ook mee bezig geweest maar niet echt zuinig geweest. Toen ik met de derde bezig was leek het stukje mij een beetje erg kort om er ook nog een vierde uit te halen. Doe dus zuinig dan kun je er waarschijnlijk wel vier uit halen.

Op de neus moeten latjes geplakt worden. Deze latjes zijn in de lengterichting afgeschuind en je hoeft ze dus alleen op maat te zagen en de boven en onderkant zelf schuin schuren. Dat is zo gebeurd, dus verder met de kont. Pak ik een nieuw latje en een reststuk wat was overgebleven van de neus en zag ik iets vreemds. Het nieuwe latje hebben ze bij Billing niet helemaal goed afgeschuind, ze hebben aan de ene kant de voor en achterkant het latje afgeschuind en aan de andere kant niet. Ik moet dus eerst even op zoek naar een nieuw latje.

Dan maar weer verder aan het stuurhuis, dus wat strips in de ramenlijsten gelijmd. Metteen even een tip; als je de strips in de raamlijsten gaat lijmen probeer dan alles uit hetzelfde stripje te halen. De latjes lijken op het eerste gezicht allemaal even breed, maar toch zit er wat verschil in. Ook is een schuifmaat bij dit werkje heel erg handig. Ook heb ik de onderste raampjes in het stuurhuis weer dicht gemaakt. Waarom? dat kunnen jullie wel raden…..

Ik begin bij de zijkant van het stuurhuis. De Smit Nederland en al haar zusjes hebben schuifdeuren aan weerszijden van het stuurhuis. De Smit Frankrijk had dit dus ook, maar de Smit Frankrijk is een keer verbouwd en met deze verbouwing zijn deze deuren vervangen door gewone klapdeuren. Als je de Smit Frankrijk bouwt kun je dus nog kiezen of je wel of geen klapdeuren neemt, maar als je de Walcheren aan het bouwen bent moet het dus een klapdeur worden. Dit betekend wel dat de deur een stuk korter moet worden. Ik heb dus het stanleymes in de originele deuren gezet en heb er 8mm afgehaald. Je krijgt dan een probleem maar daar kom ik straks op terug.

Ook kunnen jullie zien dat bij alle ramen de strips in de raamopeningen zijn geplaatst. Zoals ik eerder al aangaf een schuifmaat is ideaal gereedschap voor dit klusje, met de bekken aan de achterkant zet je de maat uit en vervolgens plaats je tussen de normale bekken je stripje hout en snij je het op maat.

Ook kun je de “wenkbrauwen” zien boven de voorste drie ramen. Dit is even een beetje lastig omdat er een foutje in de bouwbeschrijving staat. Je moet ze namelijk maken m.b.v. onderdeelnummer 129 en 130. Nummer 130 zijn dezelfde strips die in de raamopeningen zitten, maar 129 is een nieuw stukje hout. Volgens de bouwbeschrijving is dit een obechi strip van 1,8x6x550mm dus ik zoeken naar dat stukje hout. Maar dat zit dus niet in de bouwdoos. Na even logisch nadenken vond ik 6mm toch wel een beetje erg groot en ben opnieuw gaan zoeken. Toen kwam ik erachter dat ze in foutje hebben gemaakt met typen, het is namelijk een obechi strip van 1,8x3x550mm.

Dan nog even twee problemen;

Ten eerste, DreBo vroeg zich eerder in dit topic al af hoe ik later bij de bekabeling/lampjes kon komen als het stuurhuis dicht zat. In eerste instantie wilde ik de deuren schanierend maken zodat ik in de stuurhut kon komen, maar dat is ook niet echt handig want je hebt dan heel erg weinig ruimte. Toen kwam ik op het idee om de hele vloer van het stuurhuis eruit te halen. Zodoende heb ik dus heel veel ruimte om lampjes te vervangen en bekabeling van de lampen op het dak weg te werken. Nu zullen sommige denken; maar er staan toch wat bakjes e.d. in het stuurhuis? Dat klopt, maar ik ga een losse vloer maken met deze bankjes e.d. erop die ik aan de onderkant in het stuurhuis kan schuiven.

Ten tweede, ik heb de deuren dus ingekort maar het gat van de deuren in het stuurhuis blijft natuurlijk even groot. Het gat was dus te groot geworden. Op de foto kunnen jullie zien dat ik het heb opgelost met een stukje resthout.

Zoals jullie kunnen zien is de opbouw voorzien van de eerste laag verf en is de neus bijgewerkt. De latjes op de neus had ik iets groter gelaten dan ze eigenlijk moesten zijn zodat ik alles later netjes in één lijn kon schuren. Dat is aardig gelukt dacht ik zo.

Tot slot nog even een achteraanzicht. De opbouw is geschilderd met witte (Humbrol 34) en gele (Revell 34) verf. Dat wit is wel de goede kleur, maar ik vindt dat geel een beetje te geel dus moet ik op zoek naar een andere kleur.

Even naar Veenendaal geweest en weer eens wat inkopen gedaan. Ziehier het resultaat;

Portomonee weer wat lichter, maar ik kan er weer tegenaan. Helaas was niet alles op vooraad, maar dat is besteld. Gelukkig was er wel één Super Steam Generator op vooraad dus die vanmiddag natuurlijk metteen uitgeprobeerd.

Ik moet zeggen het is een geweldig ding, het is eigenlijk een rookgenerator zonder reservoir. Er zit alleen een slangetje aan. Dit slangetje kan je aansluiten op het bijgeleverde flesje rookvloeistof. Als je deze dan boven de rookgenerator hangt loopt de vloeistof vanzelf in de rookgenerator. Een klein groen slangenklemmetje zorgt voor de hoeveelheid vloeistof wat naar de rookgenerator loopt en dus de hoeveelheid rook. In mijn Walcheren is geen plaats om een reservoir boven de rookgenerator te bouwen, maar ook daar heeft Graupner aan gedacht. Als je het reservoir onder de rookgenerator plaatst heb je een klein pompje nodig wat de rookvloeistof richting de rookgenerator pompt. Het voordeel hiervan is dat je, op afstand, door het pompje harder of zachter te laten draaien de hoeveelheid rook kan varieren.

Dan ook nog wat geschilderd vandaag.

De schoorstenen hebben een laagje zwart (Humbrol nr. 33) gekregen en het dek rood/bruin (Humbrol nr. 133). Ik ben nu alleen nog op zoek naar fluoriserend oranje voor het dak en een mooier kleurtje geel/bruin voor de binnenkant van de verschansing en achterkant van de opbouw.

Hier is de lier dan, het was even zoeken naar de bouwbeschrijving en onderdelen hiervan maar het is dus toch gelukt.

Ik was maar aan het bladeren in de bouwbeschrijving en kon maar niets vinden over de lier, maar dit staat op de achterkant van één van de bijgeleverde tekeningen. Tekeningen gevonden dus aan de slag, nummertjes bekeken en erbij gezocht, maar de onderdelen die ik toen had leken helemaal niet op de onderdelen die ik nodig had, nog eens goed kijken…….. Oh, voor het onderdeelnummer moet je 75/ zetten, onderdeel 8 wordt dus 75/8 en inderdaad die onderdelen lijken er veel meer op. Dan is het een eitje om de boel in elkaar te zetten, gewoon de handleiding volgen, bij mij paste alleen de liertrommel niet goed. De ruimte was er simpelweg gewoon te klein voor, niet veel maar net genoeg. Is trouwens geen probleem, want je zaagt/schuurt gewoon de PVC-buis een stukje kleiner .

De lier wordt werkend zoals ik eerder al vertelde, en ik heb ervoor gekozen dezelfde manier te gebruiken als Roel van Essen bij zijn Parat. De liertrommel blijft dus draaibaar maar onder het dek komt geen servo maar dezelfde motor als Tom Boere gaat gebruiken bij zijn Tito Neri.

Dan nog even kort wat over dat ding wat naast de sleeplier staat (hoe heet zo’n ding). Maak alles net iets groter dan dat het uiteindelijk moet worden, later kun je alles veel beter op maat maken. Ik heb hier ook even de tip gebruikt die Piet mij eerder in dit topic gaf. Het stukje hout wat in het midden zit is gemaakt van balsa en is dus hardstikke zacht, maar straks komt hier wel de sleepkabel door te lopen. Omdat ik bang was dat het touw op de lange duur dit blokje zou beschadigen heb ik het doordrenkt met secondenlijm, resultaat; het blokje is nu echt keihard.

Hier nog even een overzichtsfoto.

Komen we op het puntje verf, ik was op zoek naar de juiste kleuren voor mijn Walcheren en al snel kreeg ik de tip om eens te kijken of ik aan de RAL-nummers kon komen. Een berichtje op het Modelbouwforum en jawel even later lag de complete “onderhoudsverfspecificatie” van URS in mijn mailbox. Helaas waren dit geen RAL-nummers, maar verfnummers van de fabrikant. Geen nood, gewoon even contact opnemen met de fabrikant. Echt prima service moet ik zeggen, ik had in mijn eerste mail al aangegeven dat het om een model ging en ik dus geen verf bij hun zou kopen, maar toch hebben ze zich voor de volle 100% ingezet. Resultaat; ik heb nu een aantal RAL-nummers en van de andere kleuren heb ik een kleurkaart waarmee in naar een verfwinkel kan om te laten mengen.

Het is nu voornamelijk schilderwerk, nadeel is dat ik wel alle kleurnummers heb maar om een bus verf van een liter te laten mengen vindt ik ook ietwat overdreven. Dus ben ik toch met Humbrol/Revell verf in de weer, met de kleurkaart die ik heb gekregen kan ik dan vergelijken of de kleur goed is.

Het dek had ik in eerste instantie met Humbrol 133 geverfd, dit komt aardig overeen met de kleur op de kleurenkaart, maar door deze verf doet URS ook wat spul om het dek minder glad te maken waardoor het een stuk lichter wordt. Nu heb ik op het afneembare gedeelte van het dek Humbrol 100 gesmeerd. Als ik dit vergelijk met foto’s van het origineel is deze kleur veel beter.

De binnenkant van de verschansing is behandeld met Humbrol 154 en de buitenkant van de romp is voorzien van een laagje Humbrol 33. Alle kleuren die ik tot nu toe heb gebruikt zijn mat, maar ik begin toch te twijfellen om de boel met een laag zijdeglans lak af te werken.

Oh ja, er is nog een klein foutje gemaakt door Billing Boats. Op het plankje waar de ankerlier op komt te staan staat voorgedrukt waar de vier “pootjes” moeten komen. Gebruik deze niet, maar draai het plankje om! Anders komt het onderstel van de ankerlier niet goed uit.

Dan de schoorstenen, in tegenstelling tot haar zusjes heeft de Walcheren andere uitlaten. Bij haar zusjes is dit gewoon een buisje met daaroverheen een klepje, maar bij de Walcheren is deze veel langer en staat onder een hoek. Ik heb een messing buisje 9mm genomen en onder een hoek van 20 graden onder de zaag gelegd. Daarna beide stukjes weer aan elkaar gesoldeerd zodat een hoek van 40 graden ontstaat. Vervolgens het geheel nog een keer langs de zaag gehaald zodat het uiteinde van dit buisje schuin is. Ik heb de onderste buis expres zo lang gemaakt om de binnenkant van de schoorsteen en de bedrading die daar straks gaat lopen te beschermen tegen de rook(vloeistof).

Natuurlijk ook nog even getest met de rookgenerator, maar dat ging even anders dan ik gedacht had. Rookgenerator aangesloten en wat denk je, de rook kwam er aan de onderkant uit. Achteraf bleek dat wanneer de rookgenerator wat langer aanstaat de rook wel naar boven gaat.

Ziehier het resultaat, ook kunnen jullie zijn dat de bovenrand van het dak oranje is geworden. Dit kleurtje is Revell 25, het is geen makkelijke verf, want het is nogal stroperig maar het resultaat is (na een paar lagen) wel mooi.

Dan nog even een totaal overzicht. Er staat al een mast op, maar die ga ik nog vervangen omdat deze krom is.

Een telefoontje uit Veenendaal mijn spullen waren binnen, achteraf bleek dat maar een gedeelte te zijn, maar goed ik kan weer vooruit.

Één van de onderdelen die binnen waren gekomen zijn de straalbuizen. Het zijn straalbuizen van Aero-Naut, nu wist ik dat een duur merk was, maar €140,- voor één straalbuis. Toen ik thuis kwam bleken ze ook nog eens te lang te zijn, er zat dus niets anders op dan de zaag erin te zetten

Ook de schroeven waren binnen dus die metteen even afgetopt nadat ik de maat had genomen van de straalbuis. De straalbuis is inwendig 51mm in doorsnede aan het begin, dus zijn de schroeven 50mm geworden (het waren 60mm schroeven). En toen kon het plaatsen beginnen. Ik dacht dat even snel te doen, maar ik ben er zowat de hele middag mee bezig geweest en het is nog niet helemaal af.

Ik heb meteen even een foutje opgelost wat ik eerder had gemaakt. Ik het het bovenste plaatje, waar het asje van het beckerroer invalt, aan de romp vastgeplakt. Daar moet eerst nog een ringetje tussen anders sluit die lat onder het roer niet goed aan. Dat plaatje dus losgehaald en het ringetje ertussen gezet.

Ook kunnen jullie op de kont een bult zien zitten, vraag me niet waarvoor het dient, maar het origineel heeft het en mijn model dus ook.

Dan ben ik verder afgelopen week vooral met het schilderren bezig geweest. De schoorstenen zijn nu voorzien van de URS-banden (geel Humbrol 24, blauw Humbrol 109), en ook de stuurhut is voorzien van haar eerste laagjes verf aan de binnenkant.

Dat was nog even lastig, in de onderhoudsverfspecificatie van URS staat dat de binnenzijde van de stuurhut blauw zou moeten zijn. Dat leek mij nogal stug dus op foto’s van het origineel gaan kijken……..één ding is zeker alles behalve blauw. Dan maar zoeken naar haar collega’s bij URS. Op een foto van de Schouwenbank is duidelijk te zien dat het een beetje een crème-kleurtje is. Voor de zekerheid dan nog even haar zusjes checken, op Tugspotters staat een foto-rondleiding op de Smit Denemarken en ook daar weer crème-kleurig, maar de bovenste rand is daar zwart. Met die gegevens de foto’s van de Walcheren er weer bijgezocht en het stuurhuis lijkt inderdaad crème-kleurig en de bovenste rand zwart. Dus de Humbrol kleuren erbij gezocht (créme Humbrol 103, zwart Humbrol 33) en de kwast gepakt.

Verder zijn veel onderdelen voorzien van een extra laag verf om de boel dekkend te krijgen.

Gelukkig had Quartel alle onderdelen die ik nodig heb om haar vaarklaar te krijgen binnen dus kan ik weer verder. Als eerste een koelwater inlaat van Graupner (2356) geplaatst.

Ook de straalbuizen zijn nu helemaal vastgezet, en toen kon het schuren beginnen. Daarna de romp helemaal in de Spuitplamuur/Grondverf van Simprop gezet. Dat heeft een nachtje gedroogd en daarna met waterproof schuurpapier geschuurd, de waterlijn afgetekend, Tamiya tape en m’n airbrush setje erbij gezocht en de romp in de eerste laag rode verf gezet.

Het rood is Revell matt 36, wat vinden jullie van het kleurtje? Dit is de eerste laag dus het valt nog wat donkerder uit.

Nog even een vraag over de beckerroeren. Hoe kan ik die nu het beste schilderen? Ik ben bang dat de roeren zwaar gaan lopen omdat er verf tussen de draaiende delen komt te zitten.

Nog even terugkomen op de straalbuizen, die kosten echt €140,- per stuk.

Ook ben ik bezig geweest met de mast. Billing Boats levert bij de bouwdoos een houten mastje, maar omdat ik de verlichting werkend wil maken en de draden toch een beetje weg wil werken heb ik ervoor gekozen een nieuw mastje te maken van messing buis. Eerder in dit topic hebben jullie kunnen zien dat de eerste poging mislukt was, maar deze ziet er niet verkeerd uit dacht ik zo.

Verder is het grootste werk nog het schilderen, elke keer weer een laag aanbrengen totdat het netjes dekt. Het is, vind ik, niet het leukste werk maar als je niet mooi schilderd kun je je model behoorlijk verpesten.

Dan nog even de sleephaak, de sleephaak die bij de bouwdoos zat werkt niet dus ben ik op zoek gegaan naar een werkende variant. Gellukig heeft Graupner deze in het assortiment zitten (384) en past, met wat schuurwerk, perfect op het voetje van de bouwdoos.

Ook hebben de motoren gisteren hun eerste rondjes gedraaid. De motoren heb ik op verstelbare motorsteunen van Graupner (1711) geplaast. Hier verwacht ik nog wat moeilijkheden mee omdat de motoren vrij laag in de romp moeten komen en de steunen daar eigenlijk net iets te hoog voor zijn. Met wat schuurwerk hoop ik dit op te lossen, maar daarover later meer.

Tot slot heb ik er ook voor gezorgd dat ik mijn motoren straks beide met één stick en appart door middel van twee sticks kan besturen. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van een mixer-schakelingetje. Heel erg handig en werkt uitstekend op een F-14.

De motoren zijn geplaatst en uitgelijnd. Hiervoor heb ik motorsteunen van Graupner (1711) gebruikt. Zoals ik eerder al liet weten was ik bang dat ze te hoog zouden zijn. Daarom heb ik aan de voorkant een stuk van de voet weggeschuurd. De achterkant moet blijven zoals hij is, hier zit namelijk een schanierpunt. Daarom heb ik de motorsteun schuin afgeschuurd (aan de voorkant bijna alles en achter helemaal niets). Vervolgens de motorsteun met Kombi-Power in de romp vastgelijmd en de boel aangesloten en de schroefassen gesmeerd.

Tijd om de motoren eens te testen, gellukkig werkt alles goed. Nadeel is wel dat de schroefassen bij vol gas behoorlijk gaan resoneren waardoor de schroeven af en toe tegen de straalbuizen slaan, dus werd het tijd voor het bad, ook hier alles in orde. Bij vol gas in het water lijken de schroeven de straalbuizen niet te raken. Ook merkte ik iets anders, de schroeven draaide de verkeerde kant op.

De kleur rood was niet helemaal naar mijn zin dus bij de bouwmarkt gaan kijken. Helaas werken ze daar niet met RAL-nummers dus zelf even een kleurtje moeten uitzoeken. Het is 2273-Y95R van Histor geworden, een mooi rood kleurtje niet te rood en ook niet te bruin.

Ook kwam het pakketje uit Den Haag binnen met daarin een werkelijk prachtige kraan. Die moet nu alleen nog even geschilderd worden en kan dan op de trap gezet worden.

De nieuwe laag verf zit erop en ik ben tevreden over het kleurtje. Er komt nu nog één laag overheen omdat nog niet alles dekkend is maar dan is de onderkant van de romp helemaal af (de roeren e.d. staan ergens anders te drogen).

Ook even met de verlichting aan het spelen geweest. Wat je op deze foto ziet zijn lampjes van Graupner. Ik ben ook met interieurlampjes van Graupner (635) in de weer geweest maar daar komt bijna geen licht uit.

Daar is ze dan weer, het kleurtje rood is helemaal naar mijn zin en had eigenlijk vandaag de laatste laag willen aanbrengen, maar helaas. De verf is nog een klein beetje plakkerig dus wacht ik daar nog even mee. Wel gaat straks de romp nog even in het zwart.

Een close-up van het voorste gedeelte van de sleper, vandaag heb ik dat ding wat voor de ankerlier staat op maat gemaakt. Ik had hem al eerder in elkaar gezet, maar bleek toen te groot te zijn. Ook is te zien dat de scheepsbel en luidspreker geplaatst zijn, dat dingetje wat er tussen zit is één van de lampjes die op de foto’s van gisteren te zien zijn. Ik heb nu alleen het korfje en het lampje eruit gehaald omdat ik de boel straks nog ga schilderen. Tegen de voorkant van het stuurhuis is ook het ventilatie (?) kastje geplaatst.

Goed, de zijkant. Ik heb een “dakje” geplaatst boven de deur van het stuurhuis. De Smit Frankrijk had nog een schuifdeur maar later is de schuifdeur vervangen door een klapdeur met een dakje daarboven. Ook is de behuizing van de positielampen geplaatst, daaronder zie je een schijfje (net als aan de achterkant van het stuurhuis) ook dat is weer zo’n lampje. Vervolgens de houder van het reddingsvlot, is bijna helemaal volgens de bouwbeschrijving gebouwd, alleen aan de onderkant zit een kleine verandering (is niet op deze foto te zien). Ik zag op foto’s op de doos dat er schanieren geplaatst zijn, maar dit staat niet in de bouwbeschrijving. Die dus ook maar even geplaatst (ik zie trouwens net dat ik de schanieren op de deur van het stuurhuis ben vergeten.

Ziehier het kraantje uit Den Haag, staat nu nog op een verfbusje maar komt straks op de trap te staan. Het was even eng om te schilderen, maar alles beweegt nog. Ook zie je de bediening van de sleeplier staan.

Nog even een overzichtje van boven.

En de kapitein is geplaatst.  Zo, nu de verf erbij zoeken.

De opbouw, hier zijn vooral wat kleine dingen geddaan. Alle deuren hebben zwarte hendels gekregen, ook de deur van het stuurhuis die nu ook twee schanieren hebben. Ook hebben de onderkant van het stuurhuis en de opbouw een zwarte rand gekregen, niet dat ik de hele opbouw onder het bruin van het dek had gesmeerd, maar op het origineel zit het ook. Op het dak zijn de blusmonitoren te zien. Het zijn zoals ik eerder al vertelde twee 393’s van Graupner geworden, wel zonder voetstuk want daar heb ik speciaal twee “tafeltjes” voor gemaakt. Ook is tegen de schoorsteen een kranenblok te zien en, helaas niet op deze foto omdat ze stonden te drogen, twee kranen voor de blusmonitoren, wederom afkomstig uit Den Haag.

Maar goed nog belangrijker, om vandaag om 18:35 heeft ze voor het eerst water aan haar kiel geproefd.

Ze ziet er nog een beetje zielig uit zonder alle accessoires, maar daar kijken we nu even doorheen. Qua diepgang is het bijna perfect, er kan nog wat extra bij, maar het komt heel aardig in de richting.

En dan heel voorzichtig de stick naar voren bewegen……….. en daar gaat ze dan. Vaarbeeld op de trim is heel mooi en indien nodig gaat ze behoorlijk hard met de stick vol naar voren. Even voorzichtig wat rondjes gevaren en eens gekeken of er geen water in de romp was gekomen. Gelukkig helemaal niets dus een gaan kijken wat ze allemaal in huis heeft…….

Als je met één stick beide motoren bediend is de draaicirckel al lekker klein (zeker als je een Amsterdam gewend bent. Maar als de motoren tegengesteld draaien krijg je echt een kleine draaicirkel. Als je dan ook nog een keer de Beckerroeren erbij gebruikt draait ze bijna op haar plaats. Enige nadeel; achteruit varen. Bij achteruit varen heb je, zelfs met Beckerroeren, weinig controle over het model.

Test is dus helemaal geslaagd.

Hier is ze dan weer, nog niet alles wat je op de foto ziet zit vast maar staat er speciaal voor de foto toch even op.

Ook kunnen jullie zien dat ze ondertussen een naam en thuishaven heeft gekregen. Dit zijn lettertjes van “Pickup”, voor Walcheren heb ik letters van 10mm en het lettertype Helvetica genomen. De lettertjes voor de thuishaven (Terneuzen) moesten een stuk kleiner worden, maar de kleinste lettertjes van het lettertype Helvetica waren 10mm. Dus ben ik verder gaan zoeken; Pickup heeft naast het lettertype Helvetica nog drie andere lettertypen. De lettertjes van het lettertype “Largo” zijn wel verkrijgbaar in kleinere maten. Voor Terneuzen heb ik dus 5mm lettertjes genomen van het lettertype Largo. Eigenlijk was ik bang dat je het verschil zou kunnen zien tussen de verschillende lettertypen, maar ik heb nog geen verschillen kunnen vinden. Ideaal die lettertjes.

Dan de blusmonitoren, zoals jullie kunnen zien zijn dit 393’s van Graupner. Ik heb alleen niet het voetje gebruikt wat bij de blusmonitoren geleverd wordt. Bij het origineel staan ze namelijk op een soort stoel, deze heb ik dus nagemaakt. De poten zijn gemaakt van vliegtuigtriplex en het bovenste stukje van afvalhout uit de bouwdoos. Wel heb ik de blusmonitoren iets aan moet passen. Er zit nu een stukje messingbuis van 4mm rechtstreeks in de kop van de blusmonitor gestoken (in plaats van in de voet). Het gat hiervan was iets te klein dus heb ik deze met een 4mm-boortje verder uitgeboord. Diezelfde buisjes zijn onder een hoek van 45 graden afgezaagd, anders kan het water geen kant op.

In mijn Amsterdam zitten twee van die oranje Quartel pompjes die beide één blusmonitor voor hun rekening nemen, in mijn Walcheren wilde ik het anders doen. Dus heb ik bij Conrad één pompje van het merk Kavan ( 224413 – 8A) besteld. Die stuurt nu in zijn eentje beide blusmonitoren aan en dat werkt perfect, het water komt zeker 3 meter van de boot.

Oké, dan de railing aan stuurboordzijde. Eigenlijk niets vreemds aan deze kant, de railing loopt hetzelfde als op de tekeningen van de Smit Nederland. Het enige moeilijke was de railing bij de trap. Ik heb mezelf kapot gezocht naar de juiste railingpaal. In de beschrijving staat het niet echt duidelijk maar je moet zo’n grote pakken en die korter knippen.

Aan de andere kant loopt de railing toch wat anders dan op de Smit Nederland. Oorzaak hiervan is de kraan, normaal zat er op de plaats waar de kraan staat ook een trap maar vanwege de kraan is die grotendeels weggehaald. Om toch via die kant naar boven (of beneden) te kunnen is de railing aangepast en zijn er wat “treden” geplaatst. Die treden moeten er nog op maar op de foto kunnen jullie wel zien dat de railing anders loopt dan anders. Tussen de twee verticale gedeelten van de railing zou je dan toch nog omhoog kunnen klimmen.

Eerst even een foutje hersteld, in mijn vorige update konden jullie zien dat de railing aan de bakboordzijde anders is dan anders. Ik had een foto van het origineel erbij gezocht en de boel nagemaakt, athans dat dacht ik. Laat ik nu precies de verkeerde foto erbij gezocht hebben, op die foto leek het te lopen als de foto in mijn vorige update. Na een tip van Zoef de Haas de andere foto’s ook eens bekeken en wat blijkt; het zit toch nog anders. Hoe het precies loopt zien jullie verderop in dit topic wel, maar nu kunnen jullie alvast zien dat de meest rechter railingpaal op deze foto is verdwenen.

Ook zien jullie (als het goed is) dat er wat logo’s zijn geplaatst. Aan weerszijden van de opbouw zit nu een groot URS-logo. Dit zijn gewoon logo’s die ik heb uitgeprint en uitgeknipt. In eerste instantie had ik geprobeerd om de logo’s met vernis tegen de opbouw te plakken maar dat lukte niet. Toen zag ik een busje boekbinderslijm staan, daarmee lukt het uitstekend. Op de deuren naar de machinekamer zijn ook twee logo’s geplakt; gehoorbescherming verplicht en verboden te roken. Deze heb ik niet uitgeknipt maar ik heb de perforator erbij gezocht.

Dan weer even terug onder de waterlijn. De straalbuizen en Beckerroeren zitten er al een tijdje op, maar de verbinding tussen die twee moest nog geplaatst worden. Dat heb ik dus ook maar even geddaan. Om achteraf de roeren los te kunnen halen heb ik boutjes gebruikt. Even een gaatje 2,5mm boren, M3 schroefdraad tappen en de boutjes kunnen erin.

Maar nu gelijk even een vraag aan jullie, het zal jullie misschien wel opgevallen zijn dat de uitslag van het ene roer groter is dan de andere. Beide roeren staan bij rechtdoor netjes rechtuit, maar als ik ga sturen krijg ik dit. Als ik de roeren de andere kant op beweeg krijg je hetzelfde maar is het het andere roer wat een grotere uitslag maakt.

De oorzaak zijn volgens mij de stuurstangen, die lopen schuin van de servohendel naar de hendel die op het roer zit. Bij een trekkende beweging van de servo is de uitslag van het roer kleiner dan bij een duwende beweging. Dat komt dus omdat de stuurstangen schuin lopen, als ze recht zouden lopen heb je geen last van dat probleem.

Wat denken jullie, geeft dit problemen met manoeuvreren? Ik zou het namelijk wel op kunnen lossen door een extra servo te plaatsen, maar dan moet er behoorlijk verbouwd worden. De servo zit nu namelijk precies in de hak, als ik er nog één bij wil zetten dan moet ik de hele boel naar voren schuiven. Als het verschil bijna niet merkbaar is laat ik het dus liever zitten zoals het zit.

Weer eens gevaren met de Walcheren, ze had immers wat problemen en die heb ik geprobeerd op te lossen.

Beckerroeren
Tijdens werkschependag wilde ze constant naar stuurboord terwijl de stick van het roer onbediend was en ik de roeren exact recht had afgesteld. Probleem bleek het stuurboordroer te zijn. De achterste flap van het beckerroer was uit de vergrendeling geschoten en hing er onbestuurbaar bij. Gisteren is het weer twee keer voorgekomen, ik heb het idee dat het gebeurd als ik haar op haar plaats laat draaien. Dan draaien de motoren tegengesteld, op volle kracht en staan de roeren ook op hun uiterste stand. Waarschijnlijk wordt de druk op het roer dan zo groot dat het flapje uit de vergrendeling wordt gedrukt. Dat wordt dus waarschijnlijk de roeruitslag toch iets verder beperken.

Blusmonitoren
Op werkschependag had ik last van stotterende blusmonitoren, maar alleen als ze ver van de zender was, dichtbij was er niets aan de hand. Dus heb ik de pomp ontstoord en in plaats van een snelheidsregelaar (via Multiswitch) nu een relaismodule (ook via Multiswitch) gebruikt. Helaas is de storing er nog steeds, hetzij in een ietwat andere vorm. Als de boot dichtbij de zender is wederom geen problemen, maar als ik verder weg ga en mijn blusmonitoren bedien blijven ze aan staan ook als ik het schakelaartje loslaat. Dan heb ik nog wel controle over de motoren en de servo, maar als de pomp dan ineens stopt met pompen krijgt de Walcheren een blackout. De motoren staan stil en willen niet meer aan de gang en volgens mij beweegt ook de servo niet meer. Als ik dan even wacht komt de boel vanzelf weer bij en kan ik weer gewoon alles bedienen. Iemand een idee wat er aan de hand is?!

Lekkage
Als ik de Walcheren uit het water tilde bleek de romp goed gevuld was met water. Het probleem bleken de schroefassen te zijn. Het vet wordt uit de schroefassen geperst en daarna loopt het water via de schroefassen naar binnen. Ook nu weer precies hetzelfde verhaal, maar de oplossing is ook al gevonden, en zal ik binnenkort laten zien.

De opstelling van de roeren is helemaal aangepast. Voorheen ging er vanaf de servo naar beide roeren een stuurstang, maar daardoor was de roeruitslag van de roeren verschillend. Nu zitten beide roeren aan elkaar gekoppeld waardoor de roeruitslag gelijk is. Vanaf de servo gaat nu dus maar één stuurstang naar de roeren.

Volgens F.van.Gent kon ik de roeren het beste iets naar binnen zetten, zodoende gaat de Walcheren beter rechtuit. De zijn raad opgevolgd en met behulp van een liniaal het roer en de extra flap aan de binnenzijde in een rechte lijn gezet. Hiervoor moet je de “roerhouder” ook iets naar binnen zetten, anders krijg je het roer en de extra flap nooit in een rechte lijn.

Door wat te experimenteren met de gaatjes in de stuurhevels de roeren zo afgesteld dat de asjes, bij maximale roeruitslag, met de achterkant nog net uit de vergrendeling steken, als de asjes er nu nog uitschieten weet ik het ook niet meer.

Tijdens het afstellen van de roeren liep ik nog tegen het volgende aan, doordat de roeren ietwat naar binnen staan is de roeruitslag nog steeds iets groter, maar dat is helemaal niet erg.

Ik wilde ook aan de lekkage op de schroefassen beginnen, maar de bouwmarkten in IJsselstein hadden alleen maar kunstof ringen van 5mm, en ik moet 4mm hebben. Die ga ik straks tussen de schroef en de schroefaskoker zetten om te voorkomen dat het vet uit de schroefaskoker geperst wordt.

De schroefassen (na drie keer varen met veel lekkage) uit de romp gehaald. In eerste instantie wilde ik wachten tot het einde van het vaarseizoen, maar ik vond het eigenlijk wat te link om met deze lekkage door te varen. De laatste keer dat ik ging varen was na korte tijd de romp zo vol gelopen dat de motoren met hun voetjes al in het water stonden en het water de regelaars en ontvanger op een haar na had gemist.
 

Eerst met de Dremel de lijm weg gehaald waardoor de assen al los zaten. Daarna de schroefaskokerhouders (of hoe die dingen dan ook mogen heten) los gemaakt en met een paar tikjes met de hamer schoof de as naar binnen. Het laatste stukje moest ik eraf zagen anders kreeg ik het niet door het gat. Nu ik er eindelijk met de schuifmaat bij kon komen meteen het gat eens gemeten, de as zelf is 4,0mm en het gat in de schroefaskoker 4,4mm. Dat is natuurlijk een verschil van bijna niets, maar blijkbaar genoeg om al dat water in de romp te krijgen.

Dan is het nu wachten op de Graupner schroefassen voordat ze weer te water kan.

Natuurlijk ben ik vandaag niet alleen aan het slopen geweest, ik heb bijvoorbeeld eindelijk een steun voor de romp gemaakt. Had ik eigenlijk veel eerder moeten doen, maar beter laat dan nooit. Daarover later meer.

In mijn vorige bericht was de Walcheren nog alles behalve zeewaardig, wat wil je met twee gaten van 6mm in de romp, maar………..

Daar zijn ze dan, twee gloednieuwe assen. Het zijn twee schroefassen (321) van Graupner geworden. De schroefassen van deze zijn even lang als de vorige van Billing Boats, alleen de schroefaskoker was ongeveer één centimeter langer. Dat betekend dat de schroefaskokers iets verder doorlopen in de romp.

Omdat het nogal lastig solderen is op RVS, heb ik meteen twee smeernippels (2997.6) van Graupner meegenomen en op de assen geplakt.

De assen met vet gevuld, de Walcheren in bad gezet en de motoren op de trim laten lopen. Ze heeft zo ongeveer 1,5uur in bad gelegen zonder ook maar één druppeltje gelekt te hebben. Wel tussendoor even in de badkamer gaan kijken omdat er ineens wel hele vreemde geluiden uit de richting van het bad kwamen. Één motor liep normaal, maar de andere liep een beetje onregelmatig. Wat bleek, in het bad lag een klein schuursponsje. De schroef had dit sponsje aangezogen en was deze in kleine stukjes aan het verdelen.

Goed, weer een probleem opgelost. Er is alleen wel weer een piepklein probleem bijgekomen.

De zekeringen die ik twee weken terug geplaatst heb werken nog steeds niet. Voor test heb ik even een schroevendraaier tussen één van de schroeven gestoken en vol gas gegeven. Na ongeveer een minuut was de zekering er nog niet uitgesprongen en begon de regelaar een beetje warm te worden dus ben ik maar gestopt. Blijkbaar trekt de blokkerende motor geen 10A, dat wordt dus verder experimenteren met kleinere zekeringen.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten levert Billing Boats bij de bouwdoos van de Smit Nederland een sleeplier. Deze kun je met de hand wel draaien, maar als je dat al varende wil doen heb je wel hele lange armen nodig. Kortom de hoogste tijd om het nodige te modificeren.

De eerste werkzaamheden; slopen. Eerder had ik de sleeplier al in elkaar geknutseld, maar er geen rekening mee gehouden om het werkend te maken. Ik was van plan om de sleepkabel onder het dek op te rollen, helaas kwam ik er achter dat daar geen ruimte voor is.

Dus moet het anders, gelukkig is de tandwielkast lekker breed dus daar is wel wat in te verzinnen. Grote nadeel is dat deze uit een blok hout is opgebouwd en er dus niks in kan. Dus heb ik dat blok weggehaald zodat ik daar straks een lege ruimte van kan maken.

Helaas zijn de zijpanelen van de tandwielkast met het slopen beschadigd, daarom meteen twee nieuwe gemaakt uit 2mm triplex. Deze zijn ook gelijk aangepast, op de zijpanelen zijn nog twee stukjes triplex geplakt. Deze hebben de vorm van het blok wat er voorheen tussen zat, maar dan overal 2mm kleiner.

Dan de as van de trommel, Billing Boats had er een 2mm messing asje bijgeddaan. Dat leek me niet echt stevig dus op zoek naar iets anders gegaan. Toen ik mijn kast open trok zag ik een oude CD-Rom speler staan, dat oude ding open gemaakt en het was meteen bingo. Het asje waar de laser zich over heen en weer beweegt was precies de juiste maat en in de laserhouder zaten ook nog eens twee exact passende busjes.

De nieuwe as is 4mm, dus een stuk steviger. Als ik de as zo in het hout zou steken gaat het niet lang goed. Binnen de kortste keren zullen de gaten in het hout groter worden en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus de twee busjes uit de CD-Rom speler in de lier gelijmd. Alles loopt nu lekker soepel en de gaten blijven de juiste maat.

Zo, nu heb ik lekker de ruimte om tandwielen of iets dergelijks te plaatsten.

Met de lier ben ik nog niet echt veel verder gekomen, dat komt later nog wel aan bod.

De Walcheren heeft namelijk voor het eerst weer gevaren sinds de revisie. Ik heb haar meteen maar even in het diepe gegooid, want haar testvaart was gelijk een clubwedstrijd.

Eerste opdracht was zonder het dok te raken er doorheen te varen, dat ging gelijk al niet goed want ze ging zig-zaggend door het dok. Ook onderweg de nodige boeien vriendelijk gedag gezegd, ik had amper controle over haar. Gelukkig was de fout snel gevonden; na het aanpassen van de servo-opstelling was ik vergeten het stekkertje in mijn zender (servo-reverse) om te keren. De Walcheren wilde dus steeds de verkeerde kant uit.

Het probleem met de Beckerroeren is gelukkig wel de wereld uit, door de servoweg te beperken lopen de asjes van de flappen niet meer uit hun vergrendeling terwijl de bochten bijna net zo kort genomen kunnen worden als voorheen. Ook het naar binnen zetten van de roeren heeft een positief effect, ze gaat nu keurig rechtuit.

Maar…… ze blijft last houden van lekkage, na de wedstrijd was alles nog kurkdroog, maar na wat rondjes varen bleek er weer behoorlijk wat water te zijn binnengedrongen.

De lekkage doet zich dus alleen voor bij snel varen, bij een wedstrijd trek je immers het gas niet vol open. De schroefassen kunnen het ook niet zijn want die zijn vervangen. Dus de Walcheren voor test weer eens in de badkuip gelegd. Na een paar uur weer eens gaan kijken en zoals ik al verwachte was alles kurkdroog. Daarna de neus eens wat in het water geduwd, bingo! vrijwel meteen begon er aan verschillende kanten wat water naar binnen te druppellen. De hoofdoorzaak blijken de twee messing buisjes tussen het dek en de romp te zijn. Dit zijn de buisjes waar de ankerketting doorheen loopt. Blijkbaar zit er niet overal lijm en komt door die gaatjes het water naar binnen.

Dit verklaart ook meteen waarom het niet bij langzaam varen gebeurd, dan is er immers een kleine boeggolf. Alleen bij een grote boeggolf komt het water bij die buisjes.

Verder moeten er nog wat kleine dingen gebeuren, maar dat lezen jullie nog wel.

Zoooooo…… het is even geleden, maar dat had allemaal met het drukke schema van de Walcheren te maken. Na een seizoen (helaas niet al te succesvol) wedstrijdvaren kan ze weer het droogdok in.

In eerste instantie was het de planning om haar verder af te bouwen, maar ik ben toch tegen wat problemen en wat kleine bouwfoutjes opgelopen. Kortom tijd voor een grote verbouwing naast de afbouw.

Inderdaad, de romp is weer helemaal leeg, ik was al een tijdje niet echt gelukkig met de opstelling van de motoren. De koppeling maakte een rare knik en daar gaat ongetwijfeld wat stroom in verloren. Ook vond ik haar erg snel voor een sleepboot, bij vol gas kwam de boeggolf met gemak over de verschansing. Nu heb ik nog twee nieuwe Decaperms staan en die gaan waarschijnlijk de Speed 720BB Torques vervangen.

Ook stonden de accu’s me eigenlijk in de weg, ze raakte net het dek niet en aangezien ik de sleeplier werkend wil maken had ik geen ruimte voor de motor. Nu gaan de accu’s plat en heb ik ruimte zat voor de sleepliermotor.

Ook de complete aandrijving ligt er vanonder, de Graupner schroefassen hebben hun werk goed gedaan (geen druppeltje water binnen gehad door de schroefassen) maar ik heb ze er toch uitgehaald. Dat heeft weer een andere reden, de 1:1 Walcheren heeft pas in het droogdok gelegen en dat zag er toch allemaal wat anders uit dan wat Billing Boats voorschrijft. Met name de schroefaskokers is geen zicht, bij het origineel zijn die vele malen dikker (ook op schaal). De schroefaskokers die er nu onder komen worden 11mm in diameter, en aangezien ik dan ruimte zat heb voor kogellagertjes gaan die er ook in. Verder moet er nog het één en ander aangepast worden,maar dat zien jullie t.z.t. wel.

Nu ik toch aan het verbouwen ben meteen eens de nachtmerrie van elke Smit Nederland (of één van haar zusjes) kapitein aan te pakken.

Het losschieten van de extra flap van het Beckerroer.

Het probleem is dat het asje wat aan de extra flap vastzit uit het busje schiet en de flap er los bijhangt. Varen met een losse flap is geen pretje, de flap komt niet meer recht achter het roer en de flap hangt naar links of rechts. Vanzelfsprekend zal het model (afhankelijk van waar de flap hangt) naar één kant neigen. Het enige wat je dan kunt doen is het model naar de kant sturen, het asje weer in het busje drukken en hopen dat het verder goed gaat. Ik heb noodgedwongen de uitslag van de servo beperkt en sindsdien ging het goed, maar ik kon de maximale uitslag van de roeren niet meer halen (extra flap haaks t.o.v. de schroef).

Hoogste tijd om daar eens een oplossing voor te zoeken. Het meest vanzelfsprekende is het asje verlengen, maar dat is geen optie omdat deze dan bij rechtuit tegen de roerkoning aan loopt. Na het mechanisme van het origineel eens goed bestudeerd te hebben ben ik tot de volgende oplossing gekomen.

Rechts de oude en dus standaard Billing Boats uitvoering en links de gemodificeerde. Op het eerste gezicht lijkt er misschien niets veranderd, maar kijk eens goed naar het asje en het busje………. nee ik heb geen dikker asje geplaatst. Het busje heb ik uit het mechanisme gehaald en het gat wat daarin zit opgeboord naar 3mm (was 2mm) en daar een messing buisje ingezet.

Het buisje is uitwendig 3mm, inwendig 2mm en is 12mm lang. Het busje is 5mm (in diameter) en het buisje steekt aan de kant van de flap 4mm uit en aan de andere kant 3mm. In eerste instantie had ik die ook 4mm gemaakt (was het buisje dus 13mm), maar dan loopt deze rakelings langs de roerkoning en heb hem daarom ingekort. Nu heb ik dus aan de kant van de flap 4mm extra “houvast” voor het asje en dat heb je nodig ook.

Kijk maar; het asje van het Billing Boats Beckerroer is 13mm lang en als je de extra flap zo zet dat de extra flap haaks staat (t.o.v. de schroef) is de afstand tussen de voorkant van de flap en het busje 12mm. Met andere woorden; het asje zit nog 1mm in het busje, meer dan genoeg zou je denken……… nee dus. De gaten waar het busje in zit zijn vrij ruim geboord waardoor je wat speling krijgt, en dat is net genoeg om het asje eruit te laten schieten. Met de modificatie kan ik dus nog 4mm optellen bij die 1mm en dan zit het asje ineens nog 5mm in het busje/buisje……… no way! dat de flap er dan nog uitschiet.

Om een lang verhaal kort te maken, een buisje doet wonderen.

Vandaag weer het breekijzer erbij gezocht, de neus stond me al een tijdje niet aan. Dus…….. onder het mom van wie mooi wilt zijn moet pijn lijden……

Heb ik de plaat van de neus en de steunen daarvan allemaal losgehaald en binnenkort komt er een hele nieuwe neus op.

Probleem was eigenlijk dat de verschansing veel te rond was, helemaal rond eigenlijk. Dat is tijdens de bouw verkeerd gegaan. In eerste instantie ging het helemaal niet, maar door de tip van Luit ging het stukken beter. Helaas was het toch nog niet helemaal naar mijn zin, dus heb ik de “Luit-Methode” nu een klein beetje uitgebreid. Hij gaf me destijds de tip om met een plantenspuit het hout nat te maken en vervolgens het hout over een warme soldeerbout te buigen.

Als eerste heb ik nieuwe steunen (septers) gemaakt, de oude waren namelijk gesneuveld bij het losbreken. Ook moest er een nieuw stuk hout voor de neus komen, destijds had ik moeite om de plaat netjes sluitend tegen het dek te krijgen. Ik dacht dat de vorm van de plaat niet helemaal klopt dus heb ik van karton een mal gemaakt voor de nieuwe neus. Na deze vergeleken te hebben met de oude plaat bleek dit wel mee te vallen, er zit wel wat verschil in maar het is niet veel. Nu werd het tijd om de boel te gaan buigen, maar voordat ik daar mee begon heb ik eerst het hout met een mesje ingesneden op de plek van de grootste hoek om daarna verder te gaan met plantespuit en soldeerbout. Nu ging het echt perfect; hout natmaken, buigen over de soldeerbout, dan weer natmaken, buigen enzovoort totdat de vorm er goed inzit. Ik heb de neus nu ook in twee delen gemaakt in plaats van één stuk, dat is makkelijker en na een plamuurbehandeling zie je er niets meer van.

Natuurlijk moet er nog wel het één en ander gebeuren aan de neus, maar ik ben nu al helemaal tevreden over de vorm.

Toch de knoop maar doorgehakt en de schoorsteen van een ander logo voorzien……

De enige reden dat ik dat logo op beide schoorstenen heb geplakt is dat bij het origineel het ook onder een dikke laag blauwe verf zit. Gelukkig hangt er ook nog het één en ander voor dus zo heel veel zie je er niet van (en één meter van de kant………). Het logo maken is trouwens simpel; het Smit-logo afdrukken, op 0,5mm triplex (of iets dergelijks) plakken en dan met lineaal en een goed scherp mesje de boel uitsnijden (is met het Takmarine logo ook wel te doen, alleen die golf wordt wat lastiger).

Enne….. geloof het of niet, ik heb het logo zelf gemaakt…..

wordt vervolgd…….

Scroll Up