Tsekoa II naar Monitor – Nils Jelsma

Enige tijd geleden ben ik in het bezit gekomen van de romp van de Tsekoa II met als doel deze op te bouwen naar het model. Vanwege andere projecten heeft dat even stil gelegen totdat ik op internet ging zoeken naar meer informatie over de Tsekoa II. Ik kwam uit bij een artikel van de Universiteit van Victoria te Canada die de Tsekoa II opgekocht hadden met als doel deze met 10 meter te verlengen. Deze extra 10 meter zou dan gebruikt worden voor onder andere een onderzoekslaboratorium aan boord, gelijk achter de stuurhut. Dit vernieuwde schip moest gaan dienen als onderzoeksschip voor de Universiteit. Helaas is het slechts bij een tekening gebleven aangezien de kosten voor dit project dusdanig hoog waren dat het niet meer rendabel zou zijn. Dit betekende ook dat er nog geen naam bedacht was voor het nieuwe schip. Hier ben ik zelf maar over gaan denken totdat ik dacht, onderzoek = research = observeren = monitoren = Monitor. Vandaar dus deze naamgeving.

Deze tekening is het enige dat er is van dit project, maar biedt toch zeker handvatten om de bouw te beginnen.

Allereerste ben ik begonnen om een mal te maken van de originele romp. Deze mal heb ik gemaakt met een lengte van het nieuwe schip (115,5 cm= 84,5 cm originele romp + 31cm van de toevoeging, schaal 1:32). Uit deze mal heb ik een stuk gezaagd van 31cm en de beide helften weer tegen elkaar aangezet. Met purschuim heb ik de mal opgevuld, na droging de mal doorgezaagd en het tussenstuk van 31 cm er weer tussen gezet. Dit tussenstuk opgevuld naar de rompvorm met stukken isolatieplaat. Dan volgt het lastige moment om de romp daadwerkelijk door te zagen, …… De doorgezaagde romp in de mal gelegd en het tussenstuk opgevuld met glasvezelmat en epoxy. Aangezien de verlengde romp in het tussenstuk niet geheel glad was dit opgevuld met een laag plamuur en daarna net zo lang schuren totdat een mooi en glad oppervlak ontstond.

Kijkend naar de tekening zag ik dat bij het verlengde deel maar ook daarvoor de romp iets opgehoogd was. Om dit te maken heb ik een dunne glasvezelmat over de gehele buitenkant van de romp gelegd en aan de binnenzijde opgevuld. Dit geeft tevens het voordeel dat alle rompdelen zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant goed aan elkaar vastzitten. Helaas volgt dan weer het proces van schuren, schuren, schuren en schuren!

Hierbij heb ik ook gelijk de boegschroef ingebouwd en van hout een bulb gemaakt.

Uiteindelijk had ik dan eindelijk een romp die sterk en glad was en kon ik met de opbouw beginnen. Toch een wat leuker karwei omdat er dan tenminste vorm komt. De opbouw wordt gemaakt van verschillende dikte polystyreen plaat. Makkelijk aan elkaar te bevestigen en het geeft gelijk een glad eindresultaat.

Met de originele tekeningen van de Tsekoa de stuurhut gemaakt, daarna op basis van de afbeelding van het nieuwe schip de rest zo goed als mogelijk in elkaar gezet.

Tijdens al het schuurwerk waren de stootranden opgeofferd, dus deze weer erop gezet van een polystyreen profiel.

Het oog wil ook wat dus maar begonnen aan het spuiten van de romp. De eerste testvaart is gepland op 25 november tijdens de feestdag.

 

Deel 2 ……..

De afgelopen periode ben ik bezig geweest met het achterdek, te weten de kraan en het A-frame. Ik heb twee keer kunnen varen met de boot, tijdens de feestavond en op de beur is Urk. Daaruit bleek dat het voorschip te diep lag. Nu moeten er nog aardig wat onderdelen geïnstalleerd worden op het schip dus de uiteindelijke stabilisatie kan pas helemaal aan het eind gedaan worden. Om toch het issue van het voorschip te corrigeren heb ik de 6 volt batterij die vrij voorin lag verwijderd en vervangen door een kleiner exemplaar die meer achterin ligt. Het schip is nu uitgerust met twee accu´s. Een 12 volt 7amp voor de hoofdmotoren en een 6 volt 3.5 ampere voor de boegschroef, kranen, verlichting e.d..

De oude versie en de vernieuwde naast elkaar.

De kraan op het achterschip is een Atlas kraan met knikarm zoals die ook op de Tsekoa staat. Om deze werkend te maken heb ik gebruik gemaakt van een wormwiel (idee Gerrit Heringa). Hieronder is te zien hoe deze verwerkt is in de bovenste arm van de kraan. Voor de constructie heb ik gebruik gemaakt van 1,5mm polystyreen om voldoende stevigheid te krijgen.

De basis van de kraan is een metalen draaischijf, ook deze wordt aan de onderzijde aangedreven door een wormwiel om een mogelijke 360° draai te verkrijgen. Op het schip is dit niet mogelijk vanwege de schoorstenen, maar een draai van 90° beide kanten op kan wel. Aan de achterzijde is een mini motor geïnstalleerd voor de kabel. De hef functie is gemaakt met een minimotor met 3mm schroefdraad erop. Ik heb een onderop een messingbuis een 3mm moer gesoldeerd waarmee de kraan op en neer kan bewegen.

Het A frame is ook gemaakt van 1,5mm PS en voorzien van draden voor de verlichting.

Ook hier is weer gebruik gemaakt van de minimotor met schroefdraad om een kantelfunctie te krijgen.

Tot zover dit gedeelte, er is nog veel afwerking en fine tuning te doen. Binnenkort de volgende update.

Deel 3 ……..

De Atlas kraan is nu volledig afgebouwd, gespoten en aangesloten op de elektronica. De kraam is aan het achterdek bevestigd met 4 bouten zodat die er altijd vanaf genomen kan worden. Hier nog in opstelling buiten de boot. Tijdens de clubavond eind februari hebben jullie nog een demo hiervan mogen zien.

De aansturing van de verschillende functies in de boot gebeurt door gebruik te maken van de multiswitch van Wetronic. Deze multiswitch is verbonden met de ontvanger in de boot op de kanalen 7 en 8 van de F16 zender. Op dit moment is er een module in de boot voor 12 verschillende functies, er komt er nog eentje bij voor 16 verschillende functies (maar die is nog in bestelling). De Multiswitch kan gebruikt worden in ´memorie´ stand = schakelaar omzetten en de functie blijft ingeschakeld, met name handig voor schakeling van verlichting. De andere stand is ´pulse´, dit wil zeggen als de schakelaar wordt overgehaald dan blijft de functie net zo lang ingeschakeld totdat de schakelaar weer losgelaten wordt. Dit is met name zeer handig voor het schakelen van motoren.  De multiswitch stuurt bij de motoren een ompoolmodule aan met twee kanalen zodat de motor vooruit en achteruit kan bewegen. De ompoolmodules hier gebruikt zijn aangepast zodat de motor met een lagere spanning van 6v bediend kan worden. Hierbij is er tussen de accu en de ompoolmodule een spanningverlager gebruikt die de spanning verlaagd naar 4v, maar dit is ook verder te verlagen indien nodig. Dit om een mooie langzame gang van de motoren te verkrijgen.

Trappen maken.

Ik had nog ronde messing schijfjes liggen die ik goed kon gebruikt voor de trappen. Ik heb deze schijven op de zaagtafel in stroken gezaagd en daarna op breedte op maat gemaakt. Van messig plaat stroken gemaakt voor de zijkanten en het geheel aan elkaar gesoldeerd. De eerste twee trappen zijn af voor het achterdek. Er moeten er nog meer komen voor de stuurhut e.d..

Op het dak achter de stuurhut staat een zodiak (3D geprint, gekocht in Urk) met een kraan om deze te water te laten. Van polystyreen deze kraan gemaakt om deze ook werkbaar te maken. In de basis van de kraan een gat gemaakt van 3mm voor doorvoer van een messing pijp die bevestigd is aan de arm van de kraan. Door aansturing middels minimotor en wormwiel onder het dak kan de kraan draaien. Tevens een extra minimotor voor de draaddoorvoer voor hijsen en laten zakken.

Ook deze motoren zullen middels de multiswitch en ompoolmodules aangestuurd worden.

Tot slot de airco unit in elkaar gezet die ik gekocht heb op de modelbouwbeurs Goes, voor die 4 euro kan ik het niet allemaal zelf maken.

Wordt vervolgd …………………………..