Tsekoa II naar Monitor – Nils Jelsma

Enige tijd geleden ben ik in het bezit gekomen van de romp van de Tsekoa II met als doel deze op te bouwen naar het model. Vanwege andere projecten heeft dat even stil gelegen totdat ik op internet ging zoeken naar meer informatie over de Tsekoa II. Ik kwam uit bij een artikel van de Universiteit van Victoria te Canada die de Tsekoa II opgekocht hadden met als doel deze met 10 meter te verlengen. Deze extra 10 meter zou dan gebruikt worden voor onder andere een onderzoekslaboratorium aan boord, gelijk achter de stuurhut. Dit vernieuwde schip moest gaan dienen als onderzoeksschip voor de Universiteit. Helaas is het slechts bij een tekening gebleven aangezien de kosten voor dit project dusdanig hoog waren dat het niet meer rendabel zou zijn. Dit betekende ook dat er nog geen naam bedacht was voor het nieuwe schip. Hier ben ik zelf maar over gaan denken totdat ik dacht, onderzoek = research = observeren = monitoren = Monitor. Vandaar dus deze naamgeving.

Deze tekening is het enige dat er is van dit project, maar biedt toch zeker handvatten om de bouw te beginnen.

Allereerste ben ik begonnen om een mal te maken van de originele romp. Deze mal heb ik gemaakt met een lengte van het nieuwe schip (115,5 cm= 84,5 cm originele romp + 31cm van de toevoeging, schaal 1:32). Uit deze mal heb ik een stuk gezaagd van 31cm en de beide helften weer tegen elkaar aangezet. Met purschuim heb ik de mal opgevuld, na droging de mal doorgezaagd en het tussenstuk van 31 cm er weer tussen gezet. Dit tussenstuk opgevuld naar de rompvorm met stukken isolatieplaat. Dan volgt het lastige moment om de romp daadwerkelijk door te zagen, …… De doorgezaagde romp in de mal gelegd en het tussenstuk opgevuld met glasvezelmat en epoxy. Aangezien de verlengde romp in het tussenstuk niet geheel glad was dit opgevuld met een laag plamuur en daarna net zo lang schuren totdat een mooi en glad oppervlak ontstond.

Kijkend naar de tekening zag ik dat bij het verlengde deel maar ook daarvoor de romp iets opgehoogd was. Om dit te maken heb ik een dunne glasvezelmat over de gehele buitenkant van de romp gelegd en aan de binnenzijde opgevuld. Dit geeft tevens het voordeel dat alle rompdelen zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant goed aan elkaar vastzitten. Helaas volgt dan weer het proces van schuren, schuren, schuren en schuren!

Hierbij heb ik ook gelijk de boegschroef ingebouwd en van hout een bulb gemaakt.

Uiteindelijk had ik dan eindelijk een romp die sterk en glad was en kon ik met de opbouw beginnen. Toch een wat leuker karwei omdat er dan tenminste vorm komt. De opbouw wordt gemaakt van verschillende dikte polystyreen plaat. Makkelijk aan elkaar te bevestigen en het geeft gelijk een glad eindresultaat.

Met de originele tekeningen van de Tsekoa de stuurhut gemaakt, daarna op basis van de afbeelding van het nieuwe schip de rest zo goed als mogelijk in elkaar gezet.

Tijdens al het schuurwerk waren de stootranden opgeofferd, dus deze weer erop gezet van een polystyreen profiel.

Het oog wil ook wat dus maar begonnen aan het spuiten van de romp. De eerste testvaart is gepland op 25 november tijdens de feestdag.

Wordt vervolgd!

Scroll Up