Midsland – Bert van Eck

 

Van Helgoland naar Midsland.

Gezien mijn leeftijd werd het “gesleep” met  zware boten , zo weegt de  Sophia 10 kg !, wat moeilijker en was ik op zoek naar een wat lichtere/meer handzame modelboot. Begin 2011 kreeg ik van Hans van Rossum het model van het duitse passagier-/vrachtschip de “Helgoland”. Met dit billingboot-model kon ik helaas niets mee : slordig gebouwd ,  in slechte staat  met onder de romp een massief houten plank met een staaf lood van plm. 1,5 kg. Via internet kwam ik erachter dat het originele schip  ruim 40 jaar geleden was vervangen  door een nieuw type veerboot , waarvan er toen 4 zijn gebouwd, waaronder de Helgoland en de Rheinland. Bij deze veerboten konden de auto’s alleen via  de boeg het schip in-,en uitrijden. Boven een deel van het  achterschip was een verlaagd zonnedek. Aan de hand van internetfoto’s (alleen de lengte van het schip was bekend !!) ben ik gaan tekenen voor een model van de Helgoland , schaal 1 : 80, zodat het model plm. 90 cm ging worden. In de voorzomer van 2011 was de romp  klaar/waterdicht ;   bij een proef met ballasten (2 motoren en akku) bleek er nog  voor plm 1 kg draagvermogen  “over” te zijn. In de vakantie bleek bij zoeken naar meer foto’s/details  dat ruim 20 jaar geleden de Rheinland door de rederij Doeksen in Harlingen was overgenomen voor een lijndienst  Harlingen-Terschelling. Het schip is hiervoor op een aantal punten aangepast/omgebouwd ; zo is oa het zonnedek weggehaald  en is in de verschansing van het achterdek een opening gemaakt zodat auto’s door het schip op-,/af konden rijden . Zo is het dus een “roll on-roll off” schip geworden dat is gaan varen onder de naam “Midsland”. Ik heb toen besloten het model als de Midsland af te bouwen , hierbij veel gehad aan detailfoto’s van de echte Midsland (familievakantie en internet). In de periode sep. 2011 tot voorjaar 2012 de boot afgebouwd; hierna bleek dat door de hoge/zware bovenbouw de boot veel te diep kwam te liggen en er voor de stabiliteit  nog veel ballastgewicht  nodig was. Er zat niets anders op dan (zoals ook bij de Furie en de Zwarte Zee)  de romp horizontaal door te zagen en deze 3 cm te verhogen. Omdat de boot nog te instabiel was is de kiel nog verzwaard met  een met lood beklede stalen strip. Ten behoeve van het  aanleggen en afvaren bleek, ook door het  gewicht van plm 7 kg , een boegschroef nodig te zijn.  Omdat er geen tekeningen  ( details/afmetingen) te krijgen waren was er veel tijd nodig voor het maken van tekeningen/schetsjes.

materialen:

multiplex spanten

triplex rompbekledingen en dekken

kunststof ramen

messing stuurhut, relingen en trapjes

bouwtijd  begin 2011 -medio 2012

Januari 2013 ,

Bert van Eck     Utrecht.

 

bouw romp
bouw romp

romp + kale opbouw [nog in Helgoland kleuren]
verhoging romp [met plm 3 cm]
boot klaar [in de Doeksen kleuren]
boot klaar [in de Doeksen kleuren]
boot klaar [in de Doeksen kleuren]
 

Scroll Up