Damen Shoalbuster type 2208 de Herman – Tom Boere

Het Orgineel:

De Bouw:

Ben begonnen om de tunnels, assen en roeren eronder te maken.

Meten, nog eens meten, zitten ze echt goed…..

Het aluminium zet ik als volgt vast: in 1e instantie met wat puntjes secondenlijm, dan nogmaals nameten en vervolgens verlijmen met stabilit express, verder zitten er diverse pinnen in om eea vast te zetten.

De schroeven zijn al afgetopt, assen en uithouders liggen klaar om straks gemonteerd te worden, maar dan eerst weer meten, meten…

Ook al een begin gemaakt met de stuurhut.

Zo inmiddels zijn beide assen met hun uithouders geplaatst en verlijmd met Stabilit Express, in de sleuf van de tunnel komt een messing strip, deze dient gelijk als het onderste lager voor het roer.

En gelijk begonnen met de motoren, aan de motor zit een kunststofplaat welke nu nog kan schuiven, voor de perfecte afstelling, tussen de 2 in de romp verlijmde platen, deze worden nu eerst goed verlijmd met Stabilit Express, de plaat van de motor komt daar straks vast tussen met siliconenkit, lekker stevig maar toch enigzins flexibel, leek mij wel een leuke constructie zo….. het gat in de romp net onder de schroefas is voor de messingstrip, deze kan ik pas later monteren, eerst nog wat prutsen aan de roeren.

De roeren,

Servo met de roerstangen.

De boegschroef.

Even een zijaanzicht van de huidige status….

Zo zijn er wat strips aangebracht op de knikken in de romp, lijken net forse nasladen…

Nu eerst de roeren er vast onder, en dan aan de binnenkant de dekspanten erin….

en inmiddels gaan de deksteunen erin..

Ook de roerkoningen, servosteun etc hebben een plaats gevonden.

En de motoren op hun plaats. De accu past er mooi tussen.

En de mast in wording.

We rommelen maar door. Er komen nog schuine stukken aan ter versteviging, zitten er in het echt ook..probeer ook op het gewicht te letten zo hoog boven de waterlijn.
Het voorbeeld…

Ik ga hem niet op dat punt klapbaar maken maar ik kan het messing gedeelte uit dat zwarte dopje halen.

Zo moet het gaan worden, de 2e radarmast is ook gereed.

Knijpertje erbij, en we prutsen we nog maar even door..

Langzaam maar zeker gaan we verder, de bovenstuurstand in wording.

En het buitenstuurstandje is gereed.

Op naar de volgende klus.

Dek inmiddels klaar in ruwe vorm, zijkanten achter met bak gereed, nu maar eens de opbouw in de grondlaag zetten. Dek in ruwe vorm met de twee zijkanten, in het achterdek nog een luik maken ( afgetekend ), om bij de roeren en servo te kunnen komen later.

De beting op haar plaats.

Zo en inmiddels de opbouw in de grondverf staan, nu schuren / schuren, en hier en daar nog plamuren.

Lange rij luiken en deuren.

En nog een bakje onderdelen.

Zo en bijna gaat het dek er definitief op, alles heeft een plek gevonden in de romp.

Accu’s zijn 12Volt 2,3Ah p/stuk, moet goed zijn voor 2 uurtjes varen.

Uitlaten zijn ook aangebracht.

En nog wat meer zaken die op de stuurhut staan.

Dek en hekrol op hun plek,

rondom berghout, d.m.v een U profiel waarin later een rubberpees komt.

Zo en inmiddels zit het dek definitief vast, duwsteven bijna gereed, nu druk in de weer met de verschansing voorop.

Zo en de dubbele bolders staan erook op, nu nog het laatste stukje.

Zo en inmiddels is de verschansing voor af.

Gelijk maar doorgegaan met de verschansing achterop.

Asje gedraait voor de ankerlier.

en de ankerlier is ook al gereed.

De luiken zijn gereed, nu alleen nog spuiten in de kleur.

De ramen beginnen ook al wat te worden, ben op de helft inmiddels.

 

De meeste reling staat er inmiddels ook al op, de bemanning dondert nu niet meer zo gemakkelijk overboord…

 

De romp is nu ook in de spuitplamuur gezet, nu in marine uitvoering dus…..

Verder nog wat losse onderdelen, welke verspreid over het schip straks een plek vinden.

En het gaat als een speer op de werf, rondom raampjes klaar, later moet er nog glas in maar eerst nog wat losse details en dan spuiten die hap.

De bovenste ligger waar de lichtmast op komt toch maar vervangen voor een van messing, was bang dat op den duur de kunststof versie het zou begeven… de lichtmast gaat er nl tijdens transport af.

Ik hoop half februari aan het spuiten te beginnen, nu nog beslissen in welke kleurstelling
deze..

of deze..

Een paar nachtjes er over slapen maar.

Nog even wat details aangebracht.

Het werkdek in wording.

Maar eens niet van kunststof, dat trekt nl krom, weet ik uit ervaring.

Zo en middels zijn we weer wat verder, het grootste gedeelte is inmiddels gespoten. Zo nu weten jullie in ieder geval welke kleurstelling het is geworden, nu nog “even” afbouwen, kortom het einde is in zicht..

Inmiddels weer wat verder gevorderd…. De foto’s spreken voor zich…lijkt me.

Zo en inmiddels weer wat meer datails aangebracht, de naam is bekend…

De thuishaven ook.

Nog even aan totaalplaatje van de status waar ze nu in is, hier en daar komt er nog wat op.

Zo en nu nog wat lampen, vlagen, lier, en beting aanbrengen, ook nog het hout van het achterdek…

Achterdek voorzien van hout..

Beting staat nog los, maar zo gaat het eruit zien..

Mast voorzien van verlichting en vlagen..

Helicopterview van het stuurhut dak, staat genoeg op..

De maiden trip, in Madurodam….

Een geslaagde proefvaart, en nu maar aan de kraan beginnen…

Ja en hier wordt hard gewerkt aan de kraan, toch altijd weer lastiger als je denkt… je denkt 1 mtr uit de kant en je ziet het toch niet meer maar ja dat is inmiddels 10 cm geworden…

Nog niet gereed maar begint erop te lijken….

wordt vervolgd…………

Scroll Up