Historie

Varende Model Bouw Club “Het Anker” [kortweg V.M.B.C. “Het Anker”] is opgericht op 26 Maart 1982.
Tot de oprichters van de vereniging behoren Ton Kool, Sjaak van Dommelen, Peter van Dommelen, Pierre Spronk, Tom Boere en Marcel van Delft. Voor die tijd werd er ook al gevaren, alleen nog niet in vereniging verband.

Het eerste bestuur van V.M.B.C Het Anker:
v.l.n.r Jan v Delft, Pierre Spronk, Marcel v Delft, Ton Kool en Tom Boere

Op 15 Oktober 1982 werd het eerste clubhuis geopend, beneden bij Ton Kool, Geinoord 1 te Nieuwegein. Eerder waren er al tijdelijke onderkomens bij Transportbedrijf van Dommelen en later bij Schildersbedrijf van Delft in IJsselstein. Later werd er verhuist van de beneden verdieping naar de huidige locatie, de bovenverdieping. Sinds jaar en dag wordt hier de 2e en 4e Vrijdag van de maand de clubavond gehouden.

Opening eerste clubhuis. 15 Oktober 1982
v.l.n.r Marcel v. Delft, Dhr. Kool en Mevr. Kool.

Natuurlijk werd er ook een lidmaatschapskaart uitgegeven.

De eerste lidmaatschapskaart van Sjaak van Dommelen uit 1982.

De eerste vaarlocatie was in de vijver bij het oude stadskantoor in IJsselstein.

De eerste vaarlocatie, bij het oude stadskantoor in IJsselstein,tijdens Koninginnedag 1983.

Later werd er verhuisd, naar de huidige locatie, de kanovijver Geinoord, in Nieuwegein.

De kanovijver Geinoord te Nieuwegein. U zult wel begrijpen, deze dag werd er niet gevaren.

Het geven van demonstraties is een van de activiteiten waar de vereniging zich mee bezig houdt. Zo zijn de schepen van de leden al op diversen koninginnedagen en braderieën te bewonderen geweest.

Koninginnedag 1982.

v.l.n.r Dhr. de Bruin, Hans de Rooy en Jan van Delft, tijdens een demo in het Veerhuis.

1984 Demovaren in Soest.

Na vele ups and downs bestaat VMBC Anker inmiddels 40 jaar. Wij zullen dit dan ook met diversen evenementen vieren.

Het eerste Lustrum.
met v.l.n.r Dhr. Kool, Ton Kool, Dhr. Bekker, Mevr. Kool, Tonnie v. Doorn, Hans van Rossum en Frans Kas.

Bij de wedstrijden van de club maken we ook altijd gebruik van een caravan. We maken inmiddels gebruik van caravan nummer 3.

De eerste caravan. Bassie en Adriaan zouden er jaloers op zijn.

Ook is er een aanhanger gekomen, voor het vervoer van de kraam en andere vaarbenodigdheden. Elk onderdeeltje heeft zijn eigen plek. Je moet hem dan ook in een speciale volgorde laden.

De aanhanger met passen en meten omgetoverd.

In het verleden werd er ook regelmatig op demo’s en wedstrijden een act opgevoerd.
In de archieven van de vereniging zijn nog complete scenario’s te vinden van deze acts. Hierin staat beschreven welke boten er deelnamen en hoe de act punt voor punt moest verlopen.

Booreiland met 2x een Oceanic, die van Tom Boere en Pierre Spronk.

Buiten het bouwen en varen, is het ook de bedoeling om ieder jaar een uitje te organiseren. Of dit nu uit eten of een avondje bowling is, het gaat er om met elkaar er een gezellige dag of avondje van te maken.

Bourgondisch festijn in Feesterij ’t Tunneke te Schijndel.

Naast de Club en Nederlandse kampioenschappen werd er in het verleden ook regelmatig mee gedaan aan de Wereldkampioenschappen.

Het team dat in 1993 zilver won op het WK te Wendlingen [ Duitsland ]
v.l.n.r staand: Gert Fokkinga, Ton Kool, Frans Kas, Gerard Monrooy, Piet Bijl, Barend Jan Plomp en Ronald Steenbeek.
v.l.n.r zittend: Jan van Delft, Henk van Vliet, Dick Woudwijk en Marco de Bond.

Vanaf het begin werd er ook begonnen met een Clubblad. Hobby Vaart verscheen 5 maal per jaar. In december 2009 kwam het laatste nummer uit. Mede door de komst van internet is toen besloten om na 28 jaargangen met het clubblad te stoppen. Onderstaand stukje is uit het Hobby Vaart Kerstnummer van 1994.

Het begin van Modelbouwclub “V.M.B.C. ’t Anker”
In 1980 wilden een stel vaarders onder elkaar wel een club beginnen. De datum is niet precies bekend.
Een van de eerste boten buiten Nieuwegein / IJsselstein was van de heer H. de Rooy uit Vleuten. Deze is later bij een auto-ongeluk om het leven gekomen.
De heer de Rooy was lid van N.M.N. uit Veenendaal.
Tijdens vaarwedstrijden in Veenendaal hoorden wij dat er ook een beginnende club was in Nieuwegein / IJsselstein. Ik ging er eens kijken, ze waren aan het varen in de IJssel.
Kort daarna werd de club opgericht; voorzitter werd Jan van Delft, Ton Kool werd secretaris en Pierre Spronk werd penningmeester.
Deze laatste twee zijn naar de notaris geweest voor de statuten van de vereniging en voor de aanmelding bij de Kamer van Koophandel. Dat is nu 12,5 jaar geleden.

Nu een kleine terugblik.
Er waren 26 leden en 9 donateurs. Het clubblad was er al, dat begon nu met jaargang twee. Er waren 7 adverteerders. De eerste demonstratie van de club buiten de regio was op uitnodiging van N.V.M afdeling Utrecht in het kamp Crailo tijdens een landdag voor spierzieke kinderen. Er werd gevaren in de tankgracht, die was daar groot genoeg voor. We waren daar met een booreiland en een aantal schepen. Het was succesvol zowel voor ons als voor de patiënten, ook door het mooie weer. Er is ook veel gelachen die dag. Hans Materman ging met 9 man in een Deux Chevaux waar de zittingen waren uitgehaald. En nu maar crossen !
Daarna naar de Huizen modelbootclub, dat waren de beginjaren van de club.
Het jaar daarop zijn we een weekend naar Leek bij Groningen geweest. Er zijn 8 mensen in de club die vanaf het begin lid zijn. Ook zijn we toen proeflid geworden bij de A.N.S.F.
Dat was op 15 April 1982 dus dat is 12 jaar geleden. We werden toen gezien als een jongensclubje, maar nu kunnen ze niet meer om ons heen, zowel in het binnenland als in het buitenland. In 1983 was er een demonstratie in de Efteling bij “N.B.B. 1515”. Ook zijn we nog 5 keer in de Jaarbeurs geweest bij de tentoonstelling “Techniek In Vrije Tijd”en 6 keer bij een tentoonstelling in verzorgingshuis “De Bijnkershoek”. We zijn 5 keer in Zwevegem in Belgie geweest in samenwerking met Arkelstad in Knokke.
Een ander hoogtepunt uit de geschiedenis van de club was de TV uitzending “Bij Tineke”op Hemelvaartsdag. We moesten om 10.30 uur aanwezig zijn. Tom had veel moeite gedaan om goed voor de dag te komen. Eerst oefenen (in verband met eventuele storingen) en daarna werd er gevaren. Ook mochten we die dag een kijkje nemen in de magazijnen van de TV studio’s. Toen we gevaren hadden en weg wilden gaan, bleek er nog een barbecue te zijn; we waren die dag pas om tien uur thuis.

Op 9 en 10 September 1989 organiseerde de club voor de eerste keer een NK. Daar moest veel werk voor worden verzet en dat hebben we met z’n allen gedaan. We kregen van de gemeente een vergunning om een grote tent te plaatsen, het alleen recht voor de vijver en we mochten een kleine camping oprichten. In 1992 hebben we nogmaals een NK georganiseerd. Daardoor is ’t Anker een bekende club geworden met veel actieve leden. Kijk maar naar het WK waar we met de act in de F6 klasse tweede werden met acht deelnemers met 87 punten. We hadden dus zilver ! Nederland was met ongeveer 40 man en 2 scheidsrechters vertegenwoordigd.

Dit was maar een klein deel uit het 12,5 jarig bestaan van de club. Om dit verslag te schrijven heb ik alle jaargangen van 14 jaar (dat zijn er 5 tot 6 per jaar) doorgelezen. Wat me daarbij is opgevallen, dat er steeds 3 namen worden genoemd n.l die van Jan van Delft, Gert Fokkinga en Ton Kool. Verder wens ik de club harte proficiat bij het 12,5 jarig bestaan en dat alles goed mag blijven gaan.

Henk van Vliet.

 

Demovaren in de Efteling.

Varen in de tankgracht op Crailoo.

1 response to "Historie"

Comments are closed.